حضرت مهدی عج در کتب اهل سنت 

۱ – حضرت مهدى‏ در صحاح سته

۲ -حضرت مهدى در بعض کتب اهل سنت

بسم اللّه الرحمن الرحیم

۱ – حضرت مهدى‏ (ارواحنا فداه و عجّل اللَّه تعالى فرجه) در صحاح سته
حتمى بودن خروج مهدى ( ع ) اینکه مهدى ( ع ) خواهد آمد امرى است که شیعه و سنّى بر آن اتّفاق دارند و حتّى غیر مسلمانان نیز در کتاب هایشان مژده یک نجات دهنده را در آخرالزّمان به پیروانشان داده‏ اند .

به عنوان نمونه: در تورات ، اشعیاى نبى ، فصل ۱۱ آمده است:
« . . . مسکینان را به عدالت داورى خواهد کرد و به جهت مظلومان زمین به راستى حکم خواهد کرد . . . گرگ با برّه سکونت خواهد کرد و پلنگ با بزغاله خواهد خوابید و گوساله و شیر پروارى با هم ، و طفل کوچک آنها را خواهد راند . . . در تمامى کوه مقدّس من ضرر و فسادى نخواهند کرد . زیرا که جهان از معرفت خداوند پر خواهد شد . »

در عهد عتیق ، کتاب مزامیر ، مزمور۳۷ ، چنین آمده است:
« . . . زیرا که شریران منقطع خواهند شد و امّا منتظران خداوند وارث زمین خواهند شد . هان! بعد از اندک زمانى شریر نخواهد بود . در مکانش تأمّل خواهى کرد و نخواهد بود ، و امّا حلیمان وارث زمین خواهند شد . . . و میراث آنها خواهد بود تا أبدالآباد . »

درسوره انبیاء آیه ۱۰۵ مى ‏خوانیم:
« وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِى الزَّبورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أنَّ الارضَ یَرِثُها عِبادِىَ الصَّالِحُونَ .
یعنى: ما در زبور (داود ( ع ) ) نوشتیم که سرانجام ، وارث زمین بندگان شایسته من خواهند شد . حال یکبار دیگر متن زبور را که در این نوشتار آوردیم بخوانید و با این آیه مقایسه کنید و ببینید که چگونه خداوند این قسمت از زبور را محفوظ نگه داشت تا آیندگان بدانند که حکومت زمین سرانجام به دست انسانهاى شایسته خواهد افتاد و سرنوشت افراد شرور و ظالم جز نابودى نیست .

در انجیل لوقا ، فصل۱۲  آمده است:
«کمرهاى خود را بسته ، چراغ هاى خود را افروخته بدارید ، و شما مانند کسانى باشید که انتظار آقاى خود را مى ‏کشند که چه وقت از عروسى مراجعت کند ، تا هر وقت آید و در را بکوبد بى درنگ براى او باز کنند . خوشابه حال آن غلامان که آقاى ایشان چون آید ایشان را بیدار یابد . پس شما نیز مستعدّ باشید ، زیرا در ساعتى که گمان نمى‏ برید پسر انسان مى ‏آید» .

بر خوانندگان محترم مخفى نیست که معناى عبارت انجیل لوقا همان انتظار فرج است که از نظر شیعه منتظر واقعى ظهور امام زمان ( ع ) مانند کسى است که منتظر آمدن مهمان عزیزى است که قبلاً خانه راتمیز کرده و غذا را آماده مى‏ کند . او نیز خانه دل را از آلایش هاى مادّى تمیز کرده و از گناهان مى ‏پرهیزد . معروف را دوست دارد و بدان امر مى‏ کند و از منکر بیزار است (نه بى ‏تفاوت) و از آن نهى مى ‏نماید و چون منتظر نابودى ظلم است به اندازه توانش با آن مى ‏ستیزد . یاور حقّ و عدل و دشمن باطل و جور است . این است معناى انتظار فرج که در روایات اهل بیت ( ع ) آن را افضل عبادات شمرده ‏اند .

ترمذى اصل روایت را از رسول گرامى اسلام ( ص ) نقل کرده است که: «افضل العباده انتظار الفرج» . ج۵ سنن ، ص۵۲۸ – کتاب الدعوات ، باب ۱۱۶ – فى انتظار الفرج و غیر ذلک ، ح ۳۵۷۱ . امّا قطعاً آنها از این روایت آنطور که شیعه معنى مى ‏کند برداشت نمى ‏کنند .

صاحبان صحاح نیز در مورد حتمى بودن خروج مهدى ( ع ) روایاتى نقل کرده‏ اند که ذیلاً مى ‏آید:

۱ – اگر از عمر دنیا بیش از یک روز نمانده باشد خداوند آن روز را طولانى مى ‏کند تا آنکه مردى از اهل بیتم مبعوث شود که اسم او اسم من است . او زمین را از قسط و عدل پر مى ‏کند همانگونه که از ظلم و جور پر شد . الف – سنن ترمذى ، ج۴ ص ۴۳۸ – کتاب الفتن ، باب ۵۲ ما جاء فى المهدى ، ح ۲۲۳۱ .
ب – سنن ابى ‏داود ، ج۴ ص۱۰۶ – کتاب المهدى ، ح ۴۲۸۲ (مختصراً) و ۴۲۸۳ .

۲ – دنیا به پایان نمى ‏رسد تا آنکه مردى از اهل بیتم بر عرب حکومت کند که اسم او اسم من است . سنن ترمذى ، همان ، ح ۲۲۳۰ .

۳ – اگر از عمر روزگار فقط یک روز مانده باشد خداوند مردى از اهل بیتم را مبعوث مى ‏کند که زمین را پر از عدل کند همانگونه که پر از ستم شد . سنن ابى ‏داود ، کتاب المهدى ، همان .

روایت هاى مزبور از رسول خدا ( ص ) نقل شده است و معناى آنها – چنانچه خوانندگان محترم نیز متوجّهند – این است که خروج مردى از اهل بیت پیامبر ( ع ) حتمى است نه آنکه یک روز از عمر دنیا مانده و او یکروزه دنیا را پر از عدل و داد مى ‏کند .

۲ – مهدى ( ع ) از اهل بیت است

روایات قسمت اوّل این فصل با صراحت مى ‏گوید که مهدى ( ع ) از اهل بیت رسول خدا ( ص ) مى ‏باشد . حال به روایات دیگرى که آن حضرت را از اهل بیت مى‏ داند نگاهى مى ‏افکنیم:

۱ – «المهدىّ منّا أهل البیت» . سنن ابن‏ماجه ، ج۲ ص۱۳۶۷ – کتاب الفتن ، باب خروج المهدى (۳۴) ح ۴۰۸۵ . رسول گرامى اسلام ( ص ) فرموده است:
مهدى از ما اهل بیت است .

۲ – پیامبر اکرم ( ص ) فرموده است: «ما اهل بیتى هستیم که خداوند براى ما آخرت را بر دنیا برگزیده است و همانا اهل بیت من بعد از من سختی ها دیده و از وطن رانده مى‏ شوند . تا آنکه قومى از ناحیه مشرق پیدا مى‏ شوند که با آنها پرچم هاى سیاه است و طلب خیر (و حقّ) مى‏کنند و به آنها داده نمى ‏شود . آنان مى‏ جنگند و آنچه را که خواستند به آنها مى‏ دهند و نمى‏ پذیرند تا آنکه آن (حکومت) را به مردى از اهل بیتم (یعنى حضرت مهدى ( ع ) ) مى ‏دهند و او آن (یعنى زمین) را پر از قسط و عدل مى‏کند همانگونه که دیگران آن را پر از ظلم و جور کردند . پس هر که آن زمان را درک کرد به طرف آنها برود ولو چهار دست و پا بر روى برف و یخ» . همان ، ص&rlm1366 ، ح ۴۰۸۲ توضیح آنکه روایت فوق به همین مضمون و یا مشابه آن در مصادر شیعه نیز نقل شده است و با توجّه به روایاتى که درباره قیام مردى از قم در روایات ما آمده ، انقلاب اسلامى ایران به رهبرى حضرت آیهالله خامنه‏ اى حفظه ‏اللَّه به زودى به دست مبارک امام زمان ( ع ) سپرده خواهد شد . انشاءاللَّه .

توجّه به این نکته لازم است که زمان ظهور را کسى نمى ‏داند و آنچه که گفتیم و نقل شده برداشت هائى از روایات اهل بیت ( ع ) است . امید است که هرچه زودتر این امر واقع شود تا دست ظلم متجاوزان قطع و سرزمینهاى اسلامى یکپارچه و مقتدر گشته و قدرت هاى پوشالى ذلیل و نابود شوند .

۳ – مهدى ( ع ) از فرزندان فاطمه ( س ) است

(المهدى من ولد فاطمه) . همان ، ص۱۳۶۸ ، ح ۴۰۸۶ .
روایت فوق را که مى‏فرماید: «مهدى از فرزندان فاطمه است» امّ‏ سلمه از رسول خدا ( ص ) نقل کرده است . همین روایت با همین سند به این عبارت نیز آمده است:
(المهدىّ من عترتى من ولد فاطمه) . سنن ابى‏داود ، کتاب المهدى ، ح ۴۲۸۴ . یعنى مهدى از عترتم و از فرزندان فاطمه است .

حال با توجّه به آنچه که گذشت و فهمیدیم که صاحبان صحاح (از جمله ابن ماجه) پذیرفتند که اوّلاً مهدى از اهل بیت رسول خدا ( ص ) بوده و ثانیاً از فرزندان فاطمه زهرا ( س ) مى ‏باشد ، به یک روایت از سنن ابن ماجه نظرى مى ‏افکنیم . او از انس بن مالک و انس از رسول خدا ( ص ) چنین روایت مى ‏کند:
(هر چه مى ‏گذرد امور مردم سخت‏ تر شده و دنیا به آنان پشت کرده و مردم بخیل‏ تر مى‏ شوند و ساعت (شاید مراد ساعت قیامت باشد نه ساعت ظهور امام زمان ( ع ) چه آنکه براى هر دو زمان ، کلمه ساعت استعمال شده است . ) بر پا نمى ‏شود مگر بر بدترین مردم و مهدى نیست مگر عیسى بن مریم) . ج۲ سنن ، ص۱۳۴۰ – کتاب الفتن ، باب شدّه الزّمان ، ح ۴۰۳۹ .

تعجّب است از محدّثى مانند ابن ماجه که چشم خود را به روى آنچه که خود نقل کرده ببندد و با نقل این روایت ، عیسى بن مریم ( ع ) را از اهل بیت و از فرزندان فاطمه ( س ) بداند!

بهترین توجیه این است که بگوئیم دیگران این حدیث را به کتاب او افزودند! در این صورت چه اعتمادى به روایات اهل سنّت! وقتى بشود به صحاح آنها دستبرد زد و حدیثى به آن افزود با بقیّه کتابها بهتر مى‏ توان چنین کرد.

۴ – زمینه سازان حکومت حضرت مهدى ( ع )

(یخرج ناس من المشرق فیوطّئون للمهدى یعنى سلطانه) . همان ص۱۳۶۸ – باب خروج المهدى ، ح ۴۰۸۸ .

رسول گرامى اسلام ( ص ) فرموده است: مردمى از مشرق خروج مى‏کنند و زمینه را براى مهدى ( ع ) (یعنى حکومت او) فراهم مى ‏کنند .

(یخرج رجل من وراء النّهر یقال له الحارث بن حرّاث ، على مقدّمته رجل یقال له منصور ، یوطّى‏ء او یمکّن لآل محمّد ( ( ع ) ) کما مکّنت قریش لرسول‏ اللَّه‏r وجب على کل مؤمن نصره او قال «اجابته» سنن ابى ‏داود ، کتاب المهدى ، ح ۴۲۹۰ .

على ( ع ) از رسول گرامى اسلام ( ص ) روایت مى‏ کند که فرمود: مردى از آنطرف رود (شاید مراد ، دجله یا فرات باشد) خروج مى ‏کند که به او «حارث بن حرّاث» گویند . پیشرو لشگرش مردى است به نام «منصور» که زمینه را براى حکومت آل محمّد ( ع ) فراهم مى ‏کند همانگونه که قریش براى رسول خدا ( ص ) کردند . بر هر مؤمنى واجب است او را یارى کند (یا آنکه گفته:) «دعوتش را اجابت کند» .

ظاهراً آنچه که در قسمت دوم این فصل گذشت همان است که در این قسمت بدان اشاره رفت و آن گروه که از ناحیه مشرق و یا از آن طرف رود خروج مى ‏کنند به احتمال قریب به یقین اشاره به انقلاب اسلامى ایران دارد و امّا کلمه «حارث» یا «منصور» قطعاً اسم واقعى نیست بلکه «حارث» کسى است که بذر انقلاب عظیمى را کاشت و پیشرو لشگر هم از جانب خدا یارى مى ‏شود .

۵ – نزول حضرت عیسى ( ع ) و امامت حضرت مهدى ( ع )

(کیف انتم اذا نزل ابن مریم فیکم و امامکم منکم) . الف – صحیح بخارى ، ج۴ ص۲۰۵ – کتاب بدء الخلق ، باب نزول عیسى بن مریم ( ع ) .

ب – صحیح مسلم ، ج۱ ص ۱۳۶ – کتاب الایمان ، باب ۷۱ ، ح ۲۴۴ .

رسول گرامى اسلام ( ص ) مى ‏فرماید: چگونه خواهید بود آنگاه که پسر مریم در میان شما بیاید و امام شما از شما باشد!

( . . . فینزل عیسى بن مریم‏r فیقول امیرهم: تعال صلّ لنا . فیقول: لا . انّ بعضکم على بعض امراء تکرمه اللَّه هذه الامّه) . صحیح مسلم ، همان ص۱۳۷ ، ح ۲۴۷ .

این روایت را ابن‏ماجه نیز اندکى مفصّل ‏تر در ضمن حدیثى طولانى که تقریباً ۴ صفحه از کتاب را به خود اختصاص داده نقل کرده است . (ج۲ سنن ، ص۱۳۶۱ – کتاب الفتن باب ۳۳ ، ح ۴۰۷۷) .

یعنى: . . . سپس عیسى بن مریم ( ع ) نازل مى‏ شود . امیر آنها به او مى‏گوید: بیا و براى ما نماز بخوان (یعنى بعنوان امام جماعت) او مى‏گوید: خیر ، همانا بعض از شما بر بعض دیگر امیر مى ‏باشید به خاطر این که خداوند این امّت را گرامى داشته است .

این دو حدیث به خوبى نشان مى ‏دهد که هنگام نزول عیسى ‏بن مریم ( ع ) امام او کسى دیگر است که با توجّه به روایات گذشته او جز حضرت مهدى ، صاحب الزّمان صلوات‏ اللَّه‏ علیه‏ وعجّل‏ اللَّه فرجه نیست .

از آنجا که از روایات گذشته فهمیدیم که برنامه اصلى حضرت مهدى ( ع ) پرکردن زمین از عدل و داد است ، لذا لازم است آن حضرت داراى حکومتى مقتدر و کارگزارانى صالح باشد و این امرى است که تقریباً همه فرق مسلمین بدان اعتقاد دارند و نیز از روایات این قسمت روشن شد که عیسى بن مریم ( ع ) نیز نازل مى ‏شود و چون امامت و قدرت حکومت به دست حضرت مهدى ( ع ) مى ‏باشد به ناچار باید گفت که حضرت عیسى ( ع ) جهت کمک آن حضرت مى ‏آید . شاید علّت آن کثرت پیروان مسیحیّت در آن زمان مى ‏باشد که وقتى حضرت عیسى ( ع ) پشت سر امام زمان ( ع ) به نماز بایستد آنان که از پیروانش طالب حقّند اسلام را زود مى ‏پذیرند .

با اینحال مى‏ بینیم صاحبان صحاح – مخصوصاً بخارى و مسلم – کوشیده‏اند که قدرت حکومت را در آن زمان در اختیار حضرت مسیح ( ع ) قرار دهند و در تمامى این دو کتاب اسمى از حضرت مهدى ( ع ) نمى‏ بینیم . شاید تصوّر کردند که اگر چشم خود را ببندند دیگران هم نابینا خواهند ماند ، غافل از آنکه:
«شب ‏پره گر وصل آفتاب نخواهد رونق بازار آفتاب نکاهد»

۶ – خسف بیداء

از روایات اهل بیت ( ع ) چنین مى‏ فهمیم که دو دسته نشانه براى ظهور امام زمان ( ع ) به وقوع خواهد پیوست . دسته اوّل نشانه ‏هاى عامّى که تا این زمان مى ‏توان ادّعا کرد همه آنها به وقوع پیوسته است . دسته دوم معروف است به علائم حتمیّه ظهور و آن پنج علامت است:
۱ – خروج سفیانى
۲ – صیحه آسمانى
۳ – کشته شدن نفس زکیّه
۴ – خسف بیداء
۵ – خروج یمانى

تعبیر پنج نشانه فوق به علائم حتمیّه ، از خود روایات اتّخاذ شده است .
اهل سنّت مسأله خروج سفیانى و خسف بیداء را در روایات خویش نقل کرده ‏اند .

در فصل بعد که گفتار بعض دانشمندان اهل سنّت را مى‏ خوانیم از خروج سفیانى نیز سخن خواهیم گفت .

در صحاح ستّه آمدن لشگرى از شام (لشگر سفیانى) و فرو رفتن آنها بین مکّه و مدینه (خسف بیداء) نقل شده است که ذیلاً اقوال آنها مى‏آید . همه این روایت ها از پیامبر اکرم ( ص ) مى‏ باشد:

بخارى مى ‏نویسد: لشگرى به جنگ کعبه مى ‏آید (قصد کعبه مى ‏کنند) و چون به زمین بى آب و علفى (بیابان یا بیداء) رسیدند در زمین فرو مى‏ روند . . .

مسلم مى‏ نویسد: یک نفر به خانه خدا پناه مى‏برد و لشگرى به طرف او مى ‏رود که در بیابانى فرو مى ‏روند . او در حدیث بعد ، از قول ابوجعفر مى ‏نویسد که قسم خورد آن بیابان در اطراف مدینه است . (انّها لبیداء المدینه) .

ترمذى مى ‏نویسد: مردم از نبرد با این بیت دست بر نمى ‏دارند تا آنکه گروهى به نبرد مى ‏آیند و چون به بیابانى رسیدند همه آنها در زمین فرو مى ‏روند .

ابن ماجه نیز شبیه آنچه که ترمذى گفته ، نقل نموده است .

ابوداود اندکى آن را شکافته و چنین روایت مى ‏کند:

هنگامى که خلیفه‏ اى مرد ، اختلافى پدید مى ‏آید . مردى از اهل مدینه به مکّه مى ‏گریزد . مردمى از اهل مکّه نزد او رفته و با او بین رکن و مقام بیعت مى ‏کنند (در اینجا ابوداود مى ‏نویسد که آن مرد با اکراه قبول مى ‏کند و این مطلب نمى ‏تواند صحیح باشد) . لشگرى از شام به سوى او مى ‏رود که در بیابان بین مکّه و مدینه در زمین فرو مى‏ روند . چون مردم چنین دیدند برگزیدگانى از شام و گروهى از عراق مى‏ آیند و با او بین رکن و مقام بیعت مى ‏کنند . . . او اموال را (عادلانه) تقسیم مى ‏کند و به سنّت پیامبر رفتار مى‏ کند . . .

حاکم در مستدرک روایت ابوداود را اینگونه نقل مى‏ کند:

با مردى از امّتم بین رکن و مقام به عدد اهل بدر (یعنى ۳۱۳ نفر) بیعت مى‏ شود و از عراق و شام نیز گروهى به کمک مى ‏آیند . پس از آن لشگرى از شام (به جنگ با او) مى‏ روند و چون به بیداء رسیدند در زمین فرو مى ‏روند

چنانچه ملاحظه مى ‏فرمایید در هیچکدام از روایات فوق اسمى از سفیانى نیست و نیز ننوشته ‏اند که آنکس که با او بین رکن و مقام بیعت مى ‏شود کیست . امّا از اینکه ابوداود آن را در کتاب المهدى آورده معلوم مى ‏شود آن مرد حضرت مهدى ( ع ) است .

حاکم در مستدرک روایت دیگرى دارد که نام سفیانى و فرو رفتن او و لشگرش را در بیابان ذکر مى ‏کند . روایت چنین است:

مردى (به نام سفیانى) از دمشق خروج مى‏کند و . . . مردى از اهل بیتم (نیز) خروج مى‏ کند . خبر به سفیانى مى ‏رسد . او با لشگرى به سوى او مى ‏رود . . . تا به بیابانى مى ‏رسند و در آنجا فرو مى ‏روند و جز یک نفر که خبر آن را مى ‏آورد کسى نجات نمى‏ یابد .

الف – صحیح بخارى ، ج&3 ص&86 – کتاب البیوع ، باب ما ذکر فى الاسواق .

ب – صحیح مسلم ، ج&4 ص&10 – 2208 ، کتاب الفتن و اشراط السّاعه ، باب الخسف بالجیش الذى یؤمّ البیت ، ح&8 – 4 .

ج – سنن ترمذى ، ج&4 ص&415 – کتاب الفتن ، باب&21 ما جاء فى الخسف ح ۲۱۸۴ .

د – سنن ابن‏ماجه ، ج&2 ص&51 – 1350 ، کتاب الفتن ، باب ۳۰ جیش البیداء ، ح ۵ – ۴۰۶۳ .

ه – سنن ابى‏ داود ، کتاب المهدى ، ح&4286 .

و – مستدرک حاکم ، ج&4 ص&478 ح ۸۳۲۸ و ص&565 ح&8586 .

تذکر این نکته لازم است که حدیث دوم حاکم به عنوان حدیثى صحیح به همان شرطى که بخارى و مسلم گفته‏ اند روایت شده است که این دو آن را نقل ننمودند .

از بسیارى از روایات فریقین (شیعه و سنّى) چنین بر مى‏آید که سفیانى در لشگرى که به سوى «مردى از اهل بیت» – که همان مهدى موعود(عج) مى ‏باشد – مى ‏فرستد ، خود در آن لشگر نیست و لذا روایت اخیر مستدرک ، که سفیانى را هم جزء کسانى مى‏ داند که در لشگر مزبور بوده و به زمین فرو مى‏ روند ، نمى ‏تواند صحیح باشد .

حضرت مهدى(ارواحنا فداه و عجل اللَّه تعالى فرجه) در بعض کتب اهل سنت


مسأله خروج مردى از اهل‏بیت ( ع ) به نام «مهدى» امرى است که علماى زیادى از اهل سنّت درباره آن دست به قلم بردند . یکى از نویسندگان معاصر به نام محمد بن احمد بن اسماعیل ، کتابى نوشته بنام «المهدى ، حقیقه لا خرافه» او در فصل دوم این کتاب مطالبى دارد که ما فهرست آن را در اینجا مى ‏آوریم:

۱ – اسامى ۳۱ نفر از اصحاب را ذکر مى‏ کند که احادیث حضرت مهدى ( ع ) را روایت کرده ‏اند .
۲ – اسامى ۳۸ نفر از دانشمندانى را که آن احادیث را در کتاب هایشان نقل کرده‏ اند مى ‏آورد .
۳ – نام ۶۳ نفر از علما را که آن احادیث را صحیح یا حسن دانسته‏ اند ذکر مى‏ کند .
۴ – ۳۱ نفر از دانشمندان را نام مى ‏برد که مستقلاً کتابى درباره حضرت مهدى ( ع ) نوشته ‏اند که بعض از آنها بیش از یک کتاب تدوین نمودند .

ما در این مختصر اسامى ۱۷ نفر از علماى عامّه را – از ابتداى قرن پنجم تا آخر قرن سیزدهم – که درباره حضرت مهدى ( ع ) مطالب یا روایاتى نوشتند و نیز بعض از نوشته ‏هاى آنها را مى ‏آوریم:

۱ – «حاکم نیشابورى – الامام الحافظ ابوعبداللَّه محمد بن عبداللَّه» ، متوفّاى ۴۰۵ هجرى – در جزء چهارم کتاب معروفش «المستدرک على الصّحیحین» احادیث متعدّدى درباره حضرت مهدى ( ع ) دارد که در آنها حضرتش از اهل بیت پیامبر ( ص ) و از فرزندان فاطمه ( س ) معرّفى شده و او است که جهان را پر از عدل و داد مى ‏کند .

ما در آخر فصل قبل به دو حدیث – درباره خسف بیداء و خروج سفیانى – اشاره کردیم اینک حدیثى دیگر:

(عن ابى ‏سعید خُدرى ( رض ) قال: قال رسول‏ اللَّه‏: «لاتقوم السّاعه حتّى تملأ الارض ظلماً و جوراً و عدواناً ثمّ یخرج من اهل بیتى من یملأها قسطاً و عدلاً کما ملئت ظلماً و عدواناً») . ج&4 ص&600 ، ح ۸۶۶۹ . یعنى: ساعت (مراد ساعت ظهور است نه ساعت قیامت) بر پا نمى ‏شود تا آنکه زمین پر از ظلم و جور و تعدّى شود ، سپس از اهل بیتم کسى خروج مى ‏کند که آن را پر از عدل و داد مى ‏کند همان گونه که پر از ظلم و جور شد .

سپس مى ‏نویسد: این حدیث صحیحى است به همان شرطى که شیخین (بخارى و مسلم) قرار گذاشتند ولى آن دو این را ننوشتند .

تذکّر این نکته نیز لازم است که او کتاب مذکور را – همانطور که از اسمش پیدا است – تألیف کرد تا بگوید روایات صحیح دیگرى است که در صحیحین نیامده است . او حدیث ابن‏ماجه را نیز که روایت کرده: «لا مهدى الاّ عیسى بن مریم» در کتابش آورده و مى ‏گوید: من این حدیث را ننوشتم که به آن احتجاج کنم (یعنى به عنوان حدیثى صحیح آن را نقل کرده باشم) بلکه از راه تعجّب (که چطور ابن‏ماجه آن را در سنن خویش آورده) آن را نوشتم .

۲ – «ابوسالم کمال الدّین محمّد بن طلحه بن محمّد بن الحسن شافعى» ، متوفّاى ۶۵۲ هجرى – درکتاب «مطالب السّؤول فى مناقب آل الرّسول» – چنانچه از نامش پیدااست – در مناقب ائمه ۱۲ گانه شیعه مطالبى دارد . (او نیز آل پیامبر ( ع ) را منحصر در ۱۲ امام شیعه مى‏داند – دقّت شود – ) . در باب دوازدهم آن که درباره امام دوازدهم ( ع ) است چنین مى ‏نویسد:
«الباب الثانى عشر فى ابى ‏القاسم محمّد بن الحسن الخالص بن على المتوکّل ابن القانع (یکى از القاب امام جواد ( ع ) ) ابن علىّ الرّضا ابن موسى الکاظم ابن جعفر الصّادق ابن محمّد الباقر ابن على زین العابدین ابن الحسین الزّکى ابن علىّ المرتضى امیرالمؤمنین ابن ابى ‏طالب ، المهدى ، الحجّه ، الخلف الصّالح ، المنتظَر ( ع ) و رحمه اللَّه و برکاته» .

چنانچه ملاحظه مى‏ فرمائید او اسامى ۱۲ امام را تقریباً با همان القابى که نزد شیعه مشهورند معرّفى مى ‏کند . معلوم مى‏ شود که آنان همیشه با این القاب شناخته مى ‏شدند . او پس از تعریف از امام عصر(عجّ) مى‏ نویسد:

«امّا نسبه اباً و امّاً فابوه الحسن الخالص ابن . . . (تا آخر اسامى که دیگر تکرار نمى‏کنیم . ) و امّه امّ ولد تسمّى صقیل (صحیح آن صیقل است . ) و قیل حکیمه (حکیمه خاتون عمّه امام حسن عسکرى ( ع ) بوده که هنگام تولّد حضرت ولى عصر ( ع ) در آنجا حضور داشت . ) و قیل غیر ذلک ، و امّا اسمه فمحمّد و کنیته ابوالقاسم و لقبه الحجّه و الخلف الصّالح و قیل المنتظَر» .

خلاصه معناى این فراز چنین است:
پدرش امام حسن عسکرى ( ع ) و مادرش صیقل یا حکیمه یا غیر آن و اسمش محمّد و کنیه‏ اش ابوالقاسم و لقبش حجّت و خلف صالح بوده و منتظَر هم گفته‏ اند .
او همچون بسیارى از دانشمندان اهل سنّت ، امام زمان ( ع ) را فرزند امام حسن عسکرى ( ع ) دانسته و کنیه و لقب او را همچون شیعیان بیان کرده است .

آنگاه بعض از روایاتى را که از ابوداود و ترمذى نقل کردیم آورده و حدیث منقول در صحیحین را که: «کیف انتم اذا نزل ابن مریم فیکم و امامکم منکم» ، به پنجمین قسمت از فصل قبل رجوع فرمائید . بر آن حضرت تطبیق مى ‏دهد و بعد از نقل بعض روایات چنین نتیجه مى‏ گیرد که حضرت مهدى ( ع ) از فرزندان فاطمه ( س ) و نیز از عترت و اهل بیت رسول خدا ( ص ) و همنام آن حضرت بوده و او است که زمین را پر از عدل و داد مى‏ کند و او از فرزندان عبدالمطلّب و یکى از سروران بهشت است . اشاره به روایتى است که در ج&2 سنن ابن‏ماجه ، ص&1368 ، ح&4087 . کتاب الفتن باب خروج المهدى ، از انس بن مالک نقل شده که رسول خدا ( ص ) فرمود: «ما فرزندان عبدالمطلب سروران اهل بهشتیم من و حمزه و على و جعفر و حسن وحسین و مهدى( ( ع ) )» . سپس اشکال مى‏ کند که اگر کسى بگوید اینها دلیل نیست که او همان ابوالقاسم محمّد بن الحسن است چه آنکه فرزندان فاطمه ( س ) زیادند و تا روز قیامت هر که از ذریّه او باشد از فرزندان آن حضرت و از عترت طاهره و از اهل بیت است . پس باید دلیل دیگرى براى اثبات ادّعاى خود بیاورید .

در جواب مى ‏گوید که پیامبر ( ص ) براى او نشانه‏ هائى از رخسار و جبهه و بینى و غیر ذلک فرمودند و همه آنها بر فرزند امام حسن عسکرى ( ع ) تطبیق مى ‏کند .
مجدّداً اشکال مى ‏کند که شاید بعدها شخص دیگرى از فرزندان فاطمه ( س ) با همین مشخّصات به دنیا بیاید .

جواب مى ‏دهد که وقتى با همان نشانى کسى پیدا شد ، به صرف احتمال نمى ‏توان از آن دست برداشت و اگر بخواهیم اینگونه عمل کنیم هر نشانه ‏اى براى هر امرى که در روایت آمده باشد احتمال وجود امر دیگرى با همان نشانى وجود دارد . باید گفت اگر در روایتى نشانه‏ اى براى امرى ذکر شده باشد ، اگر بنا بود که این نشانه تکرارى باشد نشانه از نشانه بودن ساقط خواهد شد مثل اینکه کسى بگوید درب منزل ما که در فلان کوچه است سبز رنگ است که اگر غیر از آن منزل ، منزل دیگرى نیز سبز رنگ باشد نمى ‏تواند نشانه باشد و لذا ما نشانه‏ هائى را که در روایات براى امرى وارد شده باشد منحصر به فرد مى ‏دانیم . آنگاه چنین ادامه مى‏ دهد:

مسلم در صحیح خود نوشته است که پیامبر ( ص ) به عمر فرمود: شخصى از اهل یمن به نام اویس با این مشخّصات مى ‏آید . اگر مى ‏توانى از او طلب مغفرت کن؛ ج ۴ صحیح مسلم ، ص ۱۹۶۹ ، کتاب فضائل الصحابه ، باب ۵۵ من فضائل اویس‏القرنىّ ( رض ) ح&225 . و چون شخص مزبور با همان نشانه‏ ها پیدا شد دیگر عمر نگفت شاید بعداً کسى دیگر با همین مشخّصات بیاید .

همچنین است قضیّه خوارج و نیز حال یهود که وقتى نبىّ مکرّم اسلام ( ص ) با همان نشانه هائى که در تورات ذکر شد مبعوث گردید ، گفتند: شاید کسى دیگر با همین نشانه ‏ها بیاید و خداوند آنان را سرزنش کرد . اشاره به آیه ۸۹ از سوره بقره که خداوند آنان را لعنت مى‏ کند . ‏بنابر این اگر ما کسى را با همان صفاتى که پیامبر ( ص ) فرمود یافتیم و آن در وجود محمّد بن الحسن ، الحجّه ، الخلف الصّالح ، متجلّى شد دیگر منتظر شخص دیگرى با همان صفات نباید بمانیم .

بعد از آن اشکال دیگرى مطرح مى ‏کند که: آنچه گفتى درست است امّا در روایت آمده است که اسم پدر او اسم پدر رسول خدا ( ص ) است در حالى که اسم پدر خلف صالح حسن است نه عبداللَّه .

در جواب مى ‏گوید: اوّلاً – در زبان عرب به جدّ اعلا نیز پدر اطلاق مى ‏شود . چنانچه در قرآن آمده: «مِلَّهَ اَبیکُمْ اِبْراهیمَ» . سوره حجّ آیه ۷۸ – یعنى: (این آیین همان) آیین وروش پدرتان ابراهیم مى ‏باشد . ثانیاً – بر کنیه نیز «اسم» گفته مى ‏شود . بخارى و مسلم نقل کردند که پیامبر ( ص ) على ( ع ) را ابوتراب نامید و «اسمى» نزد او محبوب‏تر از آن نبود . (توجّه داشته باشید که «ابوتراب» «کُنیه» است نه «اسم») . اینکه در روایت آمده است که اسم پدر او عبداللَّه است به این اعتبار مى‏ باشد که جدّ اعلاى او یعنى امام حسین ( ع ) «ابوعبداللَّه» بود ، یعنى او فرزند حسین است نه حسن که کنیه او ابومحمّد بود (البتّه ما استدلال او را بسیار خلاصه کردیم گرچه جاى تأمّل نیز مى ‏باشد) .

مشابه استدلال اخیر او را به طور خلاصه «محمّد بن یوسف گنجى شافعى» در کتاب «البیان فى اخبار صاحب الزّمان» آورده آنگاه اسامى بیش از ۳۰ نفر را که روایت «اسمه اسمى»(که رسول خدا ( ص ) فرمود: اسم او اسم من است) را نقل کردند مى ‏آورد که هیچ کدام از آنها جمله و «اسم ابیه اسم ابى» (که آن حضرت فرموده باشد: و اسم پدرش اسم پدر من است) را بدان نیفزودند مگر «عبیداللَّه بن موسى» از «زائده» . آنگاه نتیجه مى ‏گیرد که هیچ عاقلى شکّ نمى‏کند که این اضافى – باتوجّه به اینهمه مخالف – اعتبارى ندارد .

۳ – «سبط ابن جوزى» متوفّاى ۶۵۴ هجرى در کتاب تذکره الخواص ، معروف به: «تذکره خواصّ الامّه فى خصائص الائمّه ( ع ) » در فصل مربوط به امام زمان ( ع ) تحت عنوان: «فصل فى ذکر الحجّه المهدى» چنین مى ‏نویسد:

«هو محمّد بن الحسن بن على بن . . . على بن ابى‏طالب علیه(وعلیهم) السّلام و کنیته ابوعبداللَّه و ابوالقاسم و هو الخلف الحجّه صاحب الزّمان ، القائم و المنتظَر و التّالى و هو آخر الائمّه» . او در ابتدا اسامى دوازده امام ( ع ) را به ترتیب نقل کرده (که ما به جهت اختصار در اینجا و در موارد دیگر چند نقطه مى‏گذاریم . ) و پس از آن کنیه‏ ها والقاب حضرت مهدى ( ع ) را ذکر مى‏ کند و مى ‏گوید که او آخرین امام ها (ى شیعه) است . آنگاه این حدیث را با سندش از ابن عمر نقل مى ‏کند که پیامبر ( ص ) فرمود: «یخرج فى آخر الزّمان رجل من ولدى اسمه کاسمى و کنیته ککنیتى یملأ الارض عدلاً کما ملئت جوراً فذالک هو المهدى»؛ یعنى: در آخرالزّمان مردى از فرزندانم خروج مى ‏کند که اسمش مانند اسم من و کنیه ‏اش مانند کنیه من است . زمین را پر از عدل مى ‏کند همانگونه که پر از ستم شد و او همان مهدى است . و خود این را حدیثى مشهور مى‏ داند . سپس چند روایت دیگر نقل کرده و درباره رفع استبعاد از طول عمر آن حضرت مثال هائى از معمّرین تاریخ آورده و پس از نقل شعرى در مدح ائمّه ( ع ) مى ‏نویسد: «قلت: و من شروط الامام ان یکون معصوماً لئلاّ یقع فى الخطأ و لانّهم حجج اللَّه على عباده و من شرط الحجّه العصمه من کلّ وصمه . انتهى ذکر الائمّه ( ع ) » . یعنى: از شروط امام این است که معصوم باشد تا در خطا واقع نشود (او به حقّ معناى عصمت را عصمت از خطا دانسته است نه عصمت از گناه و این عصمت است که از جانب خداوند به بندگان برگزیده‏اش داده مى ‏شود چه آنکه اگر آنان – که پیشوایان امّتند – در خطا واقع شوند و یا سهو و نسیان به آنان دست دهد دود آن به چشم پیروانشان مى‏ رود که گفتارشان را وحى منزل مى ‏دانند و خطا و سهو یا نسیان ، طبیعى هر انسانى است و معصوم کسى است که از چنین نقصى مصون باشد و این نخواهد شد مگر با عنایت خاصّه الهیّه) .
دیگر آنکه آنان حجتّ هاى خدا بر بندگانش مى ‏باشند و شرط حجّت بودن مصون بودن از هر عیب مى ‏باشد .
در آخر عبارت افزوده است: «تمام شد یاد ائمّه ( ع ) » .

۴ – «ابن ابى ‏الحدید معتزلى» متوفّاى ۶۵۵ هجرى در ج&7 شرح نهج‏البلاغه ، ص&59 ، در ذیل: «بابى ابن خیره الاماء» (که امیرالمؤمنین ( ع ) فرموده است: پدرم فداى پسر بهترین کنیزان باد) مى ‏نویسد:

«اگر گفته شود که این مرد کیست ، درجواب گوئیم: امّا امامیّه ، آنها مى ‏گویند که او امام دوازدهم آنها است و مادر او کنیزى بود به نام نرجس و امّا اصحاب ما (یعنى معتزله) ، آنان مى ‏گویند که او مردى فاطمى است (یعنى از اولاد فاطمه زهرا ( س ) مى ‏باشد) که در آینده به دنیا خواهد آمد و مادر او کنیزى است و او الآن موجود نیست» . آنگاه سؤال دیگرى مطرح مى‏ کند خوانندگان محترم توجّه داشته باشند که این سؤالات مربوط به مطالبى است که در شرح نهج ‏البلاغه آن را به عنوان حدیث نقل کرده است و برداشت او از رجعت و انحصار آن به گروهى از بنى‏ امیّه و غیر آن جهت انتقام‏ گیرى نیز خالى از اشکال نیست و ما در اینجا قول این دانشمند معروف اهل سنّت را نقل مى ‏کنیم نه آنکه در صدد ردّ و ایراد نیز باشیم . که: از بنى‏ امیّه چه کسى در آن زمان موجود است که آن مرد (فاطمى) از آنها انتقام مى‏ گیرد؟ در جواب مى ‏گوید: «امّا امامیّه ، آنها قائل به رجعتند و مى‏گویند که وقتى امام منتظَر آنها ظاهر شد ، گروهى از بنى ‏امیّه و غیر آنها رجعت مى ‏کنند و او از همه دشمنان آل محمّد ( ع ) انتقام مى ‏گیرد» . آنگاه قول معتزله را چنین نقل مى‏کند: «و امّا اصحاب ما ، آنها مى ‏گویند که خدا در آخر الزّمان مردى از فرزندان فاطمه ( س ) را خلق مى ‏کند که اکنون موجود نیست و او زمین را پر از عدل و داد مى‏ کند همانگونه که پر از ظلم و جور شد و از بیدادگران به شدیدترین وجهى انتقام مى ‏گیرد و مادرِ او – همانطور که در این خبر و غیر آن از سایر اخبار آمده – کنیزى است و اسم آن مرد نیز محمّد است همچون اسم رسول خدا ( ص ) . آن مرد آنگاه ظاهر مى ‏شود که بر بسیارى از سرزمین هاى اسلام پادشاهى از تبار بنى ‏امیّه استیلا یافته است و او همان سفیانى است از فرزندان ابوسفیان بن حرب بن امیّه که در خبر صحیح (چنانچه نقل کردیم) وعده آن داده شده و آن امام فاطمى او و پیروانش از بنى ‏امیّه و غیر آنها را مى ‏کشد و در این هنگام مسیح ( ع ) از آسمان فرود مى ‏آید و . . . »

در ج&10 ص&95 و ج&19 ص&104 نیز از حضرت مهدى ( ع ) یاد کرده و مى ‏گوید که اجماع همه فرقه‏ هاى اسلامى است که دنیا به آخر نمى ‏رسد مگر با قیام آن حضرت .

ماگفتار این دانشمند اهل سنّت را ، که بر خلاف عقیده شیعه و حتّى بر خلاف عقیده بسیارى از علماى اهل سنّت است ، عیناً ترجمه کردیم تا عدّه ‏اى با دیدن یا شنیدن بعض تمجیدهائى که او از امیرامؤمنین ( ع ) نموده است ، او را شیعه ندانند . در حالى که حضرت امیر ( ع ) کسى است که غیر مسلمانان نیز او را تعریف و تمجید نموده و درباره شخصیّت بى‏نظیر او کتاب ها نوشته و اشعارى سروده ‏اند که نمونه آن «عبدالمسیح انطاکى» است که قصیده ‏اى طولانى – و شاید بتوان گفت طولانى‏ ترین قصیده – (۵۵۹۵ بیت) در مدح امیرالمؤمنین ( ع ) سروده است . علاّمه امینى ( ره ) ۱۵ بیت آن رادر ج&3 الغدیر ص&9 نقل کرده است .

۵ – «محمّد بن یوسف بن محمّد گنجى شافعى» . او در سال ۶۵۸ هجرى به شهادت رسید . سبب شهادتش نوشتن کتابى بود به نام: «کفایه الطّالب فى مناقب امیرالمؤمنین على بن ابى‏طالب» صلوات اللَّه و سلامه علیه . با آنکه مستندات آن ، محدّثین اهل سنّت مى‏ باشند با اینحال به جرم این گناه نابخشودنى! در ۲۹ رمضان در جامع دمشق کشته شد . آرى ، این است رفتار آنانکه دم از پیروى از سنّت رسول خدا ( ص ) مى‏ زنند با کسانى که حقّ مى‏ گویند . در مقدّمه کتابمان: «پیامبر در صحاح» علّت کشته شدن «نسائى» صاحب سنن را نوشتیم که بیان‏گر یکى دیگر از رفتار اهل سنّت با علماى خودشان مى ‏باشد .

این دانشمند اهل سنّت کتابى دارد به نام: «البیان فى اخبار صاحب الزّمان ( ع ) » که ما فقط به ذکر عناوین ابواب سیزده‏ گانه آن اکتفا مى‏ کنیم و این عناوین ، اجمالاً بیان کننده عقاید نویسنده آن مى ‏باشد:

۱ – درباره خروجش در آخرالزّمان .
۲ – درباره این حدیث نبوى که: «مهدى از عترت من و از فرزندان فاطمه است» .
۳ – درباره این حدیث که: «مهدى از سادات اهل بهشت است» . ر – ک: پاورقى شماره ۲۵۳ ، متن عربى آن چنین است:
«نحن ولدَ عبدالمطّلب ساده اهل الجنّه انا و حمزه و على و جعفر و الحسن و الحسین و المهدى( ( ع ) )» .
۴ – درباره امر پیامبر ( ص ) به پیروى از مهدى ( ع ) .
۵ – درباره یارى نمودن اهل مشرق آن حضرت را .
۶ – درباره مدّت سلطنت آن حضرت بعد از ظهور .
۷ – دراینکه او در نماز ، امامِ حضرت عیسى ( ع ) خواهد بود .
۸ – پیامبر ( ص ) مشخّصات مهدى ( ع ) رابیان مى ‏فرماید .
او در ذیل عنوان فوق ، روایت: «مهدى طاوس اهل بهشت است» را نیز نقل مى ‏کند .
۹ – پیامبر ( ص ) تصریح مى ‏فرماید که مهدى ( ع ) از فرزندان حسین ( ع ) است .
۱۰ – درباره کَرَم مهدى ( ع ) .
۱۱ – در ردّ این قول که ، «مهدى همان عیسى بن مریم است» . (اشاره به روایت ابن‏ماجه که بحثش گذشت) .
۱۲ – درباره این حدیث نبوى که: «امّتى که من در اوّل آن و عیسى در آخر آن و مهدى در وسط آن است هلاک نخواهد شد» .
۱۳ – درباره کنیه او و اینکه خُلق و خُویَش شبیه پیامبر ( ص ) مى ‏باشد . او در آخر باب اوّل – چنانچه گذشت – استدلال مى ‏کند که پدر حضرت مهدى ( ع ) همان امام حسن عسکرى ( ع ) بوده است .

۶ – «ابن تیمیّه» متوفّاى ۷۲۸ هجرى ، در جزء چهارم کتاب «منهاج السنّه» حدیث نبوى: «یخرج فى آخرالزّمان رجل من ولدى اسمه کاسمى و کنیته کنیتى یملأ الارض عدلاً کما ملئت جوراً . » یعنى: در آخرالزّمان مردى از فرزندانم خروج مى‏کند که اسمش مانند اسم من و کنیه ‏اش کنیه من است . زمین را پر از عدل مى ‏کند همانگونه که پر از ستم شد . را قبول داشته و او را همان «مهدى» ( ع ) مى ‏داند و نیز بعض احادیثى را که ابوداود و ترمذى ، دائر بر حتمى بودن این خروج و اینکه آن حضرت از عترت پیامبر ( ص ) و از فرزندان فاطمه ( س ) است ، آورده‏ اند نقل کرده و آنها را احادیثى صحیح مى ‏داند .

۷ – «شیخ السلام ابراهیم بن محمّد بن المؤیّد الحمویى الخراسانى» متوفّاى ۷۳۲ هجرى در کتاب: فرائد السّمطین فى فضائل المرتضى و البتول و السّبطین و الائمّه من ذرّیّتهم ( ع ) . » روایات زیادى در مورد حضرت مهدى ( ع ) نقل مى‏کند که بعض آنها قبلاً گذشت . از جمله روایاتى که این عالم اهل سنّت نقل مى ‏کند این است که حضرت مهدى ( ع ) داراى غیبت است و نیز: «هر که خروج مهدى ( ع ) را انکار کند به آنچه که بر محمد ( ص ) نازل شده کافر گشته است . » و نیز: «انتظار فرج افضل عبادات است . » و نیز در ضمن همین روایات ، به مسأله ولایت و وصایت ائمّه اثناعشر ( ع ) اشاره شده و در بعض از آنها اسامى آن بزرگواران نیز آمده است .

مؤلّف محترم ، این روایات را در باب ۶۱ از سمط دوم از فوائد السّمطین ، در ضمن ۱۵ عنوان نقل کرده و در آخر آن با سندش از ابن عباس چنین روایت مى‏کند که رسول خدا ( ص ) فرمود:

«همانا علىّ بن ابى‏ طالب پیشواى امّتم و بعد از من جانشین من در میان آنها است و از فرزندانش قائم منتظَر است ، آنکس که خدا به دست او زمین را از قسط و عدل پر مى‏ کند همان گونه که از ظلم و جور پر شد . قسم به آنکس که مرا به عنوان بشارت دهنده به حقّ برانگیخت ، آنان که در زمان غیبتش بر امامت او ثابتند بسیار اندکند .

جابر بن عبداللَّه انصارى برخاست و گفت: یا رسول‏ اللَّه! آیا قائم از فرزندانت غیبت دارد؟ فرمود: آرى ، به پروردگارم قسم . همانا خداوند به همین غیبت مؤمنین را آزموده و کافران را نابود مى‏ کند . اى جابر! این امر از امر خدا و سرّى از سرّ او بوده و علمش از بندگان مخفى است . مبادا در آن به شکّ افتى که شکّ در امر خدا کفر است» متن عربى این روایت چنین است: «ان علىّ بن ابى ‏طالب امام امّتى و خلیفتى علیها من بعدى و من ولده القائم المنتظر الذى یملأ اللَّه به الارض عدلاً و قسطا کما ملئت ظلما و جورا و الذى بعثنى بالحقّ بشیرا ان الثّابتین على القول به فى زمان غیبته لأعزّ من الکبریت الاحمر فقام علیه جابر بن عبد اللَّه الانصارى فقال: یا رسول‏اللَّه! و للقائم من ولدک غیبه؟ قال: «اى و ربّى لیمحّص اللَّه به الذین آمنو و یمحق الکافرین . یا جابر! انّ هذا الامر من أمر اللَّه و سرّ من اسرار اللَّه . علمه مطوىّ عن عباده . فایّاک و الشّکّ فیه! فانّ الشّکّ فى أمر اللَّه کفر» .

۸ – «ابن قیّم» متوفّاى ۷۵۱ – که از شاگردان ابن تیمیّه بود – در فصل پنجاهم کتاب: «المنار المنیف فى الصّحیح و الضعیف . » درباره حضرت مهدى ( ع ) روایاتى نقل مى ‏کند که همه آنها قبلاً گذشت . او روایت: «لا مهدى الاّ عیسى بن مریم . » را که ابن‏ماجه در سنن خویش آورده ذکر نموده و آن رابه ضعف سند و به تعارضش با روایاتى که مهدى ( ع ) را از فرزندان فاطمه ( س ) مى ‏داند و نیز به غیر آن ردّ مى ‏کند .

۹ – «ابن صبّاغ مالکى – على بن محمّد – » متوفّاى ۸۵۵ در فصل دوازدهم از کتاب: «الفصول المهمّه فى معرفه احوال الائمّه ( ع ) » چنین مى‏ نویسد:
«الفصل الثّانى ‏عشر فى ذکر ابى ‏القاسم محمّد الحجّه الخلف الصّالح ابن ابى‏محمّد الحسن الخالص» و در ادامه چنین مى‏ نویسد: «و او امام دوازدهم است و (ذکر) تاریخ ولادت و دلایل امامتش و (نیز) ذکر بعض از اخبارش و غیبتش و مدّت قیام دولت او و (نیز) ذکر کنیه و نسبش و غیر آن از آنچه که به او مربوط مى‏شود» . متن عربى آن چنین است: «و هو الامام الثّانى عشر و تاریخ ولادته و دلایل امامته و ذکر طرف من اخباره و غیبته و مدّه قیام دولته و ذکر کنیته و نسبه و غیر ذلک ممّا یتّصل به» . و بعد از نقل چند روایت مى‏ نویسد:

«ابوالقاسم محمّد الحجّه بن الحسن الخالص در شب نیمه شعبان سال ۲۵۵ در سامرّا به دنیا آمد و امّا نسبش از جهت پدر و مادر: او ابوالقاسم محمّد الحجّه پسر حسن خالص پسر على هادى . . . پسر على بن ابى‏طالب صلوات اللَّه علیهم اجمعین مى‏ باشد و امّا مادرش او کنیزى بود به نام نرگس ، بهترین کنیزان ، و گفته شد که اسم او غیر آن (نرگس) مى ‏باشد . کنیه او ابوالقاسم و لقبش حجّت ، مهدى ، خلف صالح ، قائم ، منتظَر (یعنى کسى که همه در انتظار اویند) ، صاحب الزّمان و مشهورترین آنها مهدى است» و بعد از نقل روایات متعدّدى درباره آن حضرت ، آیه «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدّینِ کُلِّه‏» اشاره به آیه: «هو الّذى ارسل رسوله بالهدى و دین الحقّ لیظهره على الدّین کلّه» که در قرآن مجید سه بار ذکر شده است .
۱ – سوره توبه ، آیه ۳۳
۲ – سوره فتح ، آیه ۲۸
۳ – سوره صفّ ، آیه ۹
یعنى: او است خدائى که رسولش را به همراه هدایت و دین حقّ فرستاد تا آن (دین) را بر تمامى ادیان (و مکاتب) غلبه دهد . را از قول سعید بن جُبیر ، مربوط به آن حضرت مى‏ داند . آنگاه با نقل روایاتى درباره علائم ظهور ، آن را به پایان مى‏ برد .

۱۰ – «ابن طولون» از دانشمندان قرن دهم ، متوفّاى ۹۵۳ ، و از اهالى دمشق مى‏باشد . او در کتابش به نام: «الائمه الاثناعشر» درباره امام دوازدهم چنین مى‏ نویسد:
«و ثانى‏عشر هم ابنه (یعنى ابن الحسن العسکرى) محمّد بن الحسن و هو ابوالقاسم محمّد بن الحسن بن علىّ الهادى ابن محمّد الجواد ابن . . . علىّ بن ابى‏طالب رضى اللَّه عنهم» . و او را همان مهدى مى ‏داند . آنگاه شعرى را نقل مى ‏کند که در آن اسامى آن بزرگواران به ترتیب آمده است .

۱۱ – «عبدالوهّاب شعرانى» متوفّاى ۹۷۳ در کتاب: «الیواقیت و الجواهر فى بیان عقائد الاکابر» حضرت مهدى ( ع ) را فرزند امام حسن عسکرى ( ع ) دانسته و مى ‏نویسد که تاریخ ولادت او نیمه ماه شعبان سال ۲۵۵ بوده و اکنون که سال ۹۵۸ است عمر او ۷۰۶ سال مى‏ باشد . (صحیح آن ۷۰۳ است) .

۱۲ – «ابن حجر هیتمى مکّى» متوفّاى ۹۷۴ در کتاب: «الصّواعق المحرقه» – که در ردّ بر شیعه نوشته است – مى ‏نویسد:
آیه دوازدهم: «و انّه لعلمٌ للسّاعه» (آیه ۶۱ از سوره زخرف) یعنى: همانا او (حضرت عیسى ( ع ) ) علم است براى ساعت (شاید مراد این است که حضرت عیسى ( ع ) وقتى نزول کرد باعث مى‏شود که مردم علم به ساعت ظهور امام زمان ( ع ) پیدا کنند) .
تذکّر این نکته نیز لازم به نظر مى ‏رسد که ابن حجر در کتاب مزبور بیش از ۱۵ آیه در فضائل اهل بیت ( ع ) ذکر کرده که دوازدهمین آنها آیه فوق است که بعد از نقل آن مى‏ نویسد که این آیه درباره مهدى ( ع ) نازل شده است . آنگاه مى ‏نویسد: به زودى احادیثى که صراحت دارد او از اهل بیت نبوى است خواهد آمد . سپس مى ‏افزاید: حال که چنین است (یعنى حال که آیه فوق مربوط به حضرت مهدى ( ع ) بوده و او نیز از اهل بیت مى‏باشد معلوم مى‏ شود که) نسل فاطمه و على ( ع ) با توجّه به آیه فوق داراى برکت مى ‏باشد (که تا آخرالزّمان این نسل پاک استمرار دارد) و خدا از آن دو پاکانى خارج مى‏ کند و نسل آنها را کلیدهاى حکمت و معدن هاى رحمت قرار مى‏ دهد و آن به این دلیل است که پیامبر ( ص ) آن دو و ذرّیه آنها را از شیطان رانده شده در پناه خدا قرار داد .
آنگاه جریان ازدواج آندو را شرح مى‏ دهد و از ابوداود روایت مى ‏کند که ابوبکر و عمر از فاطمه ( س ) خواستگارى کردند و پیامبر ( ص ) از آندو رو برگرداند . آنها نزد على ( ع ) رفته و از او خواستند که به خواستگارى برود . سپس بعد از نقل ازدواج آن دو و اینکه این ازدواج به امر خدا صورت گرفت ، روایات مربوط به خروج حضرت مهدى ( ع ) را در طى چند صفحه مطرح مى‏ کند و در ضمن آنها حدیث: «لا مهدى الاّ عیسى بن مریم» را متعرّض شده و آن را به خاطر مجهول بودن محمّد بن خالد (که در سند آن حدیث است) قبول نمى ‏کند .

آنگاه دو جریان درباره امام حسن عسکرى ( ع ) نقل مى‏ کند که آوردن آن در این نوشتار خالى از لطف نیست:
۱ – امام حسن عسکرى ( ع ) کودک بود و مى ‏گریست و کودکان دیگر بازى مى ‏کردند . بهلول – که پنداشت او حسرت اسباب بازی هاى آنها را مى‏ خورد – به او گفت: آیا برایت چیزى بخرم که با آن بازى کنى؟ گفت: اى کم عقل! ما براى بازى آفریده نشدیم . گفت: پس براى چه خلق شدیم؟ گفت: براى کسب علم و عبادت . گفت: از کجا مى ‏گوئى؟ گفت: از قول خداى عزّوجلّ: «اَفَحَسِبْتُمْ اَنَّما خَلَقْناکُمْ عَبَثاً وَ اَنَّکُمْ اِلَیْنا لاتُرْجَعُونَ؟» سوره مؤمنون ، آیه ۱۱۵ – یعنى: آیا پنداشتید که ماشما را بیهوده (و براى بازى) آفریدیم و شما به سوى ما برنمى ‏گردید؟

بهلول از او خواست که موعظه ‏اش کند . حضرتش در ضمن چند بیت شعر اندرزش داد و خود بیهوش بر زمین افتاد و چون به هوش آمد بهلول به او گفت: چه شده! تو که کودکى و گناهى ندارى . گفت: از من دور شو اى بهلول! من دیدم که وقتى مادرم مى‏ خواهد هیزم بزرگ آتش بگیرد از هیزم‏ هاى کوچک استفاده مى ‏کند ، مى‏ ترسم که من از هیزم‏هاى کوچک جهنّم باشم .

۲ – آنگاه که امام حسن عسکرى ( ع ) در زمان معتمد زندانى گشت ، در سامرّا قحطى شد . خلیفه – معتمد پسر متوکّل – دستور داد که براى نماز باران بروند . سه روز نماز خواندند و خبرى نشد . مسیحیان همراه راهبى بیرون رفتند و چون راهب دست خود را به آسمان بلند مى ‏کرد باران مى ‏آمد . روز دوم نیز چنین شد . اینجا بود که افراد ضعیف الایمان به شکّ افتادند و عدّه ‏اى نیز از دین برگشتند . این امر بر خلیفه گران آمد . (چون او به عنوان خلیفه پیامبر ( ص ) بر مسند قدرت تکیه زده بود ، و چون مردم از دین برگردند قدرت او نیز رو به زوال خواهد رفت . ) دستور به احضار امام حسن عسکرى ( ع ) داد و به او گفت: امّت جدّت رسول خدا ( ص ) را ، قبل از آنکه هلاک شوند ، دریاب . ببینید چگونه خلیفه ستم‏کار عبّاسى با علم به عظمت مقام معنوى امام ( ع ) او را زندانى کرده و چون قدرت خود را در خطر مى‏ بیند به عنوان نجات امّت از گمراهى از حضرتش استمداد مى‏ طلبد و عاقبت نیز همچون نیاکانش او را به شهادت مى‏رساند و امام زمان ( ع ) را هم تحت تعقیب قرار مى ‏دهد و حضرتش به سرداب مى‏ رود و دیگر جز عدّه معدودى کسى او را نمى‏ بیند تا آنکه روزى ظاهر شود و جهانى را از لوث وجود معتمدهاى زمان پاک کند . عجّل اللَّه تعالى فرجه الشّریف . حضرت فرمود: فردا بیرون بروند و من انشاءاللَّه شکّ آنها را بر طرف مى‏کنم و با خلیفه صحبت کرد که اصحابش را از زندان آزاد کند . او نیز چنین کرد .

فردا چون مردم براى طلب باران بیرون رفتند و راهب دست خود را همراه نصارى‏ بالا برد ، آسمان را ابر فرا گرفت . امام حسن ( ع ) دستور داد دست راهب را بگیرند . دیدند که در دستش استخوانى است . آن را از دستش گرفت و فرمود: حال طلب باران کن . او دستش را بالا گرفت . ابرها کنار رفت و خورشید نمایان شد . مردم تعجّب کردند . خلیفه به امام حسن ( ع ) گفت: سرّ آن چیست؟ فرمود: این استخوان پیامبرى است که این راهب از بعض قبور آن را یافته است و چون زیر آسمان قرار گیرد باران مى‏آید . آن را آزمودند . همان طور بود که فرمود . لذا شکّ و شبهه از مردم بر طرف شد و حضرتش با عزّت و احترام به منزلش رفت و خلیفه نیز هر از چندى هدایائى برایش مى ‏فرستاد . تا آنکه در سامرّا در سنّ ۲۸ سالگى از دنیا رفت و گفته ‏اند که او نیز (همچون پدرانش ( ع ) ) مسموم شد و غیر از یک پسر که همان «ابوالقاسم محمّد الحجّه» باشد فرزندى نداشت که هنگام وفات (بلکه شهادت) پدرش ۵ ساله بود لکن خداوند به او حکمت داد و به قاسم (صحیح آن قائم است چنانچه گذشت) و منتظَر نامیده شد و گفته ‏اند که در شهر غایب شد و معلوم نشد کجا رفت و گفتیم که رافضه (یعنى شیعیان) مى‏ گویند او همان مهدى است . قبلاً گذشت که عدّه‏اى از علماى معروف عامّه نیز همچون شیعیان همین را مى‏گویند و این که ابن حجر آنرا به شیعیان – آنهم با کلمه «رافضه» که از دشمنى او نسبت به عدّه‏اى از مسلمانان حکایت دارد – نسبت مى‏دهد نشان از بى اطلاعى او از اقوال گذشتگان داشته و یا از تعصّبى خشک سرچشمه مى‏ گیرد

جالب است که مى ‏گوید یکى از لقب هاى فرزند امام حسن عسکرى ( ع ) «منتظر» است و منتظر به کسى گویند که عدّه ‏اى در انتظار اویند . غیر از مهدى ( ع ) چه کسى است که امّت اسلامى منتظر او است .

مى‏ گوید به او در کودکى حکمت داده شد . مى ‏پرسیم چه کسى جز خداوند مى‏تواند به کودکى پنج ساله حکمت دهد؟ غیر از این است که او بنده برگزیده الهى بود؟ و این همان امامت و جانشینى رسول خدا ( ص ) مى‏ باشد .
او در کتاب: «الفتاوى الحدیثیّه» مى‏نویسد که پیامبر ( ص ) فرمود: «من کذّب بالمهدى فقد کفر» یعنى هر که مهدى را تکذیب کند محقّقاً کافر است؛ و قتل منکر آن حضرت را واجب مى‏داند و براى تأیید آن به روایاتى استدلال مى ‏کند که دلالت بر خروج حضرتش مى‏ نماید . شاید مى ‏خواهد بگوید که منکر آن‏حضرت ، منکر روایات مسلّم است و در حقیقت این شخص منکر قول رسول خدا ( ص ) است که آن کفر مى‏باشد . یا آنکه مى‏ خواهد بگوید که مسئله خروج مهدى ( ع ) جزء ضروریّات دین اسلام است و منکر آن در حقیقت منکر یکى از ضروریّات است که آن در حکم کفر است .
در کتاب: «القول المختصر فى علامات مهدى المنتظر» بعد از نقل حدیث: «من کذّب بالمهدى فقد کفر» روى این مسأله تأکید مى ‏کند که مهدى ( ع ) از ذرّیّه رسول خدا ( ص ) و از فرزندان فاطمه ( س ) است .

۱۳ – «علىّ بن سلطان محمّد» متوفّاى ۱۰۱۴ هجرى در کتاب: «مرقاه المفاتیح» با استدلال به روایت: «اسمه اسمى و اسم ابیه اسم ابى» به آخر شماره ۲ از این فصل رجوع فرمائید . مى‏ نویسد:
این روایت ردّ بر شیعه است که مى‏ گویند مهدى موعود همان قائم منتظَر است و او محمّد بن الحسن العسکرى مى ‏باشد . راستى باید به این قبیل دانشمندان با این استدلال محکمشان آفرین گفت! من خود با هرکس که در ایّام حجّ یا عمره از علماى اهل سنّت بحث کردم براى ردّ قول من به روایاتى از کتابهاى خودشان استدلال مى ‏کردند که به هیچ وجه مورد قبول ما نبود . گوئیا آنچه که مى‏گویند وحى منزل است! اى کاش مى‏ توانستند براى اثبات عقائد خود از کتب شیعیان استفاده نمایند که قطعاً اگر بخواهند چنین کنند نخواهند توانست .
مَثَل آنان مَثَل مسلمانى است که براى ردّ اقوال مخالف اعمّ از یهودى و مسیحى و غیر آنها و اثبات حقّانیّت اسلام بخواهند از قرآن و روایات استفاده کند!

۱۴ – «احمد بن یوسف بن احمد» متوفّاى ۱۰۱۹ در کتاب: «اخبار الدُّوَل و آثار الاُوَل» مى ‏نویسد:
«الفصل الحادى عشر فى ذکر الخلف الصّالح الامام ابى‏القاسم محمّد بن الحسن العسکرى ( رض ) و کان عمره عند وفاه ابیه خمس سنین . آتاه اللَّه فیها الحکمه کما اوتیها یحیى ( ع ) صبیّاً . » ترجمه: «فصل یازدهم درباره خلف صالح ، امام ابى ‏القاسم محمّد بن الحسن العسکرى ( ع ) و عمرش هنگام وفات پدرش پنج سال بود . خداوند در همان سنّ به او حکمت عطا کرد همانگونه که به یحیى‏ ( ع ) در کودکى عنایت کرد» .

۱۵ – «عبداللَّه بن محمّد بن عامر شافعى» متوفّاى ۱۱۷۱ در کتاب: «الاتحاف بحبّ الاشراف» مى ‏نویسد:
«محمّد بن الحسن ( ع ) دوازدهمین امام بوده و از القاب او: مهدى ، قائم ، منتظَر ، خلف صالح و صاحب الزّمان مى‏ باشد و مشهورترین آن مهدى است . ولى مهدى موعود که در آخرالزّمان خروج مى ‏کند او نیست . او ائمّه دوازده‏گانه را چنین مى ‏ستاید:
«و قد اشرق نور هذه السّلسله الهاشمیّه و البیضه الطّاهره النّبویّه و العصابه العلویّه و هم اثناعشر اماماً . مناقبهم علیّه و صفاتهم سنیّه و نفوسهم شریفه ابیّه و ارومتهم کریمه محمّدیّه و هم محمّد الحجّه بن الحسن الخالص ابن علىّ الهادى . . . ابن الامام الحسین اخى الامام الحسن ولدى اللّیّث الغالب علىّ بن ابى ‏طالب رضى اللَّه تعالى عنهم اجمعین . » خلاصه ترجمه آن چنین است:
نور وجود این سلسه هاشمى و نسل پاک نبوى و فرزندان علوى که ۱۲ امامند ، بر همه تابیده مناقب آنان والا و صفاتشان بلند پایه و جانهایشان شریف و ریشه در نبوّت محمّدى ( ص ) دارند آنان محمد بن الحسن خالص فرزند على هادى . . . فرزند امام حسین برادر امام حسن دو پسر شیر غالب على بن ابى‏طالب که رضوان خداى تعالى بر آنان باد مى ‏باشند .
آرى ، این انوار مقدّسه آنچنان در طول تاریخ درخشش داشتند که مخالف و موافق را وادار به تکریم و تمجید از آنان نموده است .

۱۶ – «شیخ سلیمان بن ابراهیم قندوزى حنفى» متوفّاى ۱۲۹۴ در کتاب: «ینابیع المودّه لذوى القربى» روایات متعدّدى درباره حضرت مهدى ( ع ) نقل کرده است . از جمله در باب ۶۵ مى ‏نویسد:
« . . . مدّت زندگانى حسن عسکرى بعد از پدرش که رضوان خدا بر آن دو باد ، ۶ سال بود و پسرى غیر از ابوالقاسم محمّد المنتظر ملقّب به قائم و حجّت و مهدى و صاحب الزّمان و خاتم الائمّه الاثنى ‏عشر در نزد امامیّه باقى نگذاشت . میلاد او شب نیمه شعبان سال ۲۵۵ بوده و مادرش کنیزى بود به نام نرجس . او (یعنى مهدى ( ع ) ) هنگام وفات پدرش ۵ ساله بود و تاکنون پنهان است ( رض ) و او همان محمد منتظر پسر حسن عسکرى رضى اللَّه عنهما مى‏باشد که نزد خواصّ اصحاب و افراد مورد وثوق اهلش شناخته شده است . »
او همچنین از باب ۷۱ چند باب را به آن حضرت اختصاص داده و روایات متعدّدى از طرق مختلف چه از خاصّه و چه از عامّه مى ‏آورد که نقل همه آنها در این مختصر نمى ‏گنجد .

۱۷ – «سیّد مؤمن بن حسن بن مؤمن شبلنجى» متوفّاى بعد از ۱۲۹۰ هجرى در کتاب: «نور الابصار فى مناقب آل النّبى المختار» در فصلى که مربوط به حضرت مهدى ( ع ) است چنین مى‏ نویسد:
«فصل فى ذکر مناقب محمّد بن الحسن الخالص ابن على الهادى . . . ابن على بن ابى ‏طالب‏y» . و بعد از ذکر بعض صفات آن حضرت ، درباره امکان طول عمر آن بزرگوار از قول «محمّد بن یوسف گنجى شافعى» دلایلى را که قبلاً گذشت نقل مى ‏کند .
خداوند تبارک و تعالى‏ در فرج آن بزرگوار تعجیل فرموده و ما را جزء یاران خاصّ آن حضرت قرار دهد ، و شکر بى‏ حد به درگاه او عزوجل که ما را پیرو کسانى قرار داد که از هر پلیدى منزّهند ، و در آنچنان قلّه رفیعى مى ‏باشند که منکرین امامت و ولایت آنها نیز به امامت و پیشوائى و جلالت قدرشان مقرّ و معترفند . امید است به یارى ذات حقّ و عنایات حجّت او بتوانیم در فتن آخرالزّمان با ولاى اهل بیت ( ع ) و با ایمانى راسخ و محکم به حقّانیّت اهل بیت عصمت و طهارت ( ع ) و با اعمالى صالح و قلبى سلیم به جوار رحمت الهى بشتابیم.

حسین طبیان
 
منبع:            http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=maghalat&id=20