احادیثی از حضرت امام جواد (علیه السلام)

مردى به آن حضرت گفت: مرا اندرز و سفارش فرما.

فرمود: آیا تو اندرز می ‏پذیرى؟ گفت: آرى! آنگاه امام جواد علیه السّلام فرمود: صبر را بالش خود ساز و با فقر دست به گردن شو و شهوت‏ها را دور ساز و با هواى نفس مخالفت ورز و بدان که همواره در دیدرس خدایى، پس ببین چگونه باید باشى.

قالَ علیه السلام : إ یّاکَ وَ مُص احَبَهُالشَّریرِ، فَإ نَّهُ کَالسَّیْفِ الْمَسْلُولِ، یَحْسُنُ مَنْظَرُهُ وَ یَقْبَحُ اءثَرُهُ. 

فرمود: مواظب باش از مصاحبت و دوستى با افراد شرور، چون که او همانند شمشیرى زهرآلود، برّاق است که ظاهرش زیبا و اثراتش زشت و خطرناک خواهد بود.

قالَ علیه السلام : الْعامِلُ بِالظُّلْمِ، وَالْمُعینُ لَهُ، وَالرّاضى بِهِ شُرَکاءٌ. 

فرمود: انجام دهنده ظلم ، کمک دهنده ظلم و کسى که راضى به ظلم باشد، هر سه شریک خواهند بود.

 

قالَ علیه السلام : ثَلاثٌ مِنْ عَمَلِ الاْ بْرارِ: إ قامَهُالْفَرائِض ، وَاجْتِنابُ الْمَحارِم ، واحْتِراسٌ مِنَ الْغَفْلَهِ فِى الدّین . 

فرمود: سه چیز از کارهاى نیکان است : انجام واجبات الهى ، ترک و دورى از گناهان ، مواظبت و رعایت مسائل و احکام دین .

 

روایت شده است که یک بار پارچه ‏هاى گران قیمت امام جواد علیه السّلام را هنگام آوردن به خدمتش در راه ربودند. مأمور حمل بار طى نامه‏ اى جریان را براى حضرت نوشت امام جواد علیه السّلام به خطّ مبارک خویش چنین مرقوم فرمودند:

جان و مال ما از مواهب گواراى خداوند و رعایت و سپرده اوست تا آنجا که امکان بهره‏ مندى از آن را داریم مایه شادى و خوشى است و آنچه از آن ببرند براى ما اجر و ثواب در بر دارد؛ پس هر که بیتابی اش بر صبرش چیره آید اجرش تباه گردد و از آن به خدا پناه می ‏بریم.

تأخیر در توبه، خود را فریب دادن است و امروز و فردا کردن زیاد، باعث سرگردانى است و پیامد عذر تراشى براى خدا، هلاکت است و پافشارى بر گناه در اثر آسوده خاطر بودن از مکر خداست «و از مکر خدا آسوده خاطر نباشد مگر کسانى که زیانکارند». [سوره اعراف (۷)، آیه ۹۹].

روایت شده که ساربانى امام جواد علیه السّلام را از مدینه به کوفه آورد و با اینکه حضرت چهار صد دینار به وى پرداخته بود باز هم براى گرفتن انعام چانه می ‏زد، امام علیه السّلام فرمود: سبحان اللَّه! مگر نمی ‏دانى افزونى نعمت از طرف خدا قطع نشود مگر آنکه شکرگزارى بندگان قطع گردد؟!

اظهار چیزى قبل از آنکه محکم و قطعى گردد باعث تباهى آن است.

مؤمن [به سه خصلت‏] محتاج است: توفیق از جانب خدا، واعظى از درون خود و پذیرش نصیحت از هر کس که او را نصیحت نماید.

 یکی از منابع: تحف العقول-ترجمه حسن زاده

قالَ الإمام الجواد – علیه السلام – : الْمُؤمِنُ یَحْتاجُ إلی ثَلاثِ خِصال: تَوْفیق مِنَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ واعِظ مِنْ نَفْسِهِ، وَ قَبُول مِمَّنْ یَنْصَحُهُ.  «بحارالأنوار، ج ۷۲، ص ۶۵، ح ۳»

امام جواد – علیه السلام – فرمود: مؤمن در هر حال نیازمند به سه خصلت است: توفیق از طرف خداوند متعال، واعظی از درون خود، قبول و پذیرش نصیحت کسی که او را نصیحت نماید.

قالَ الإمام الجواد – علیه السلام – : إیّاکَ وَ مُصاحَبَهُ الشَّریرِ، فَإنَّهُ کَالسَّیْفِ الْمَسْلُولِ، یَحْسُنُ مَنْظَرُهُ وَ یَقْبَحُ أثَرُهُ.   «أعلام الدّین، ص ۳۰۹»

امام جواد – علیه السلام – فرمود: مواظب باش از مصاحبت و دوستی با افراد شرور، چون که او همانند شمشیری زهرآلود، برّاق است که ظاهرش زیبا و اثراتش زشت و خطرناک خواهد بود.

قالَ الإمام الجواد – علیه السلام – : مَنْ لَمْ یَعْرِفِ الْمَوارِدَ أعْیَتْهُ الْمَصادِرُ.    «أعلام الدّین، ص ۳۰۹»

امام جواد – علیه السلام – فرمود: هرکس موقعیّت شناس نباشد; جریانات، او را می رباید و هلاک خواهد شد.

قالَ الإمام الجواد – علیه السلام – : عِزُّ الْمُؤْمِنِ غِناه عَنِ النّاسِ.      «بحارالأنوار، ج ۷۲، ص ۱۰۹، ح ۱۲»

امام جواد – علیه السلام – فرمود: عزّت و شخصیّت مؤمن در بی نیازی و طمع نداشتن به ـ مال و زندگی ـ دیگران است.

قالَ الإمام الجواد – علیه السلام – : لا یَضُرُّکَ سَخَطُ مَنْ رِضاهُ الْجَوْرُ.       «بحارالأنوار، ج ۷۵، ص ۳۸۰، ح ۴۲»

امام جواد – علیه السلام – فرمود: کسی که طالب رضایت خداوند متعال باشد، دشمنی ستمگران، او را زیان و ضرر نمی رساند.

قالَ الإمام الجواد – علیه السلام – : مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبیحاً کانَ شَریکاً فیهِ.    «کشف الغمّه، ج ۲، ص ۳۴۹»

امام جواد – علیه السلام – فرمود: هر که کار زشتی را تحسین و تأیید کند، در عقاب آن شریک می باشد.

قالَ الإمام الجواد – علیه السلام – : خَفْضُ الْجَناحِ زینَهُ الْعِلْمِ، وَ حُسْنُ الاْدَبِ زینَهُ الْعَقْلِ، وَ بَسْطُ الْوَجْهِ زینَهُ الْحِلْمِ.    «کشف الغمّه، ج ۲، ص ۳۴۷»

امام جواد – علیه السلام – فرمود: تواضع و فروتنی زینت بخش علم و دانش است، أدب داشتن و اخلاق نیک زینت بخش عقل می باشد، خوش روئی با افراد زینت بخش حلم و بردباری است.