علی مولود کعبه+سند

عالمان و دانشمندان بزرگ شیعه و اهل سنت در این که ولادت على علیه السلام در خانه کعبه واقع شده است،اتفاق نظر دارند و این کرامت شامل حال هیچ انسانی نشده است و مختص به امام علی علیه السلام می باشد. نظر برخى از علماى اهل سنت که اقرار به ولادت علی(علیه السلام) در خانه کعبه کرده اند، در پی می آید:

۱ ـ حافظ، ابوعبداللّه محمدبن عبداللّه مشهور به “حاکم نیشابوری” در کتاب «مستدرک صحیحین» می نویسد:

… قَالَ الْحَاکِمُ: «وَهَمُّ مُصْعَبٍ فِی الْحَرْفِ الْأَخِیرِ، فَقَدْ تَوَاتَرَتِ الْأَخْبَارِ أَنَّ فَاطِمَهَ بِنْتَ أَسَدٍ وَلَدَتْ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ کَرَّمَ اللَّهُ وَجْهَهُ فِی جَوْفِ الْکَعْبَهِ»

به تواتر رسیده است که فاطمه بنت اسد، امیر مؤمنان ـ کرّم اللّه وجهه ـ را در خانه کعبه به دنیا آورد.

المستدرک على الصحیحین ج۳ ص۵۵۰ المؤلف: أبو عبد الله الحاکم محمد بن عبد الله بن محمد بن حمدویه بن نُعیم بن الحکم الضبی الطهمانی النیسابوری المعروف بابن البیع (المتوفى: ۴۰۵هـ)، تحقیق: مصطفى عبد القادر عطا، الناشر: دار الکتب العلمیه – بیروت، الطبعه: الأولى، ۱۴۱۱ – ۱۹۹۰، عدد الأجزاء: ۴

مولود کعبه

۲- شاه ولی الله دهلوی در کتابش ” ازاله الخفاء ” چنین می گوید :و از مناقب وی رضی الله عنه که در حین ولادت او ظاهر شد یکی آن است که در جوف کعبه معظمه تولد یافت.

قال الحاکم فی ترجمه حکیم بن حزام وقول مصعب فیه لم یولد قبله ولابعده فی الکعبه احدٌ مانصه وَهِم مصعبٌ فی الحرف الاخیر فقد تواترت الاخبار ان فاطمه بنت اسد ولدت امیرالمؤمنین علیاً فی جوف الکعبه  (2)

۳- شهاب الدین آلوسی صاحب تفسیر روح المعانی در شرح قول عبدالبافی الأفندی العمری بعد از شعر مؤلّف کتاب :

أنت العلی الذی فوق العلى رفعا                  ببطن مکه عند البیت إذ وضعا

میگوید :” وکون الأمیرکرم الله وجهه ولد فی البیت أمر مشهور فی الدنیا و ذکر فی کتب الفریقین السنه والشیعه …. ولم یشتهر وضع غیره کرم الله وجهه کما اشتهر وضعه بل لم تتفق الکلمه علیه ، وما أحرى بإمام الأئمه أن یکون وضعه فیما هو قبله للمؤمنین ؟ وسبحان من یضع الأشیاء فی مواضعها وهو أحکم لحاکمین “(۳)( و این که حضرت امیر (کرم الله وجهه) در خانه خدا به دنیا آمده ؛ امری است مشهور ودر کتب فریقین سنی وشیعی ذکر شده …. ودرباره کسی نشنیدیم که او هم در کعبه به دنیا آمده باشد آنچنانکه درباره حضرت (کرم الله وجهه) ذکر شده , و چه افتخاری برای امام أئمّه است که در جائی که قبله مؤمنین است به دنیا آمده باشد ؟ سبحان خداوندی که أشیاء را در مکان مناسبش میگذارد )در ص ۷۵ بعد از کلام الأفندی العمری میگوید :

وأنت أنت الذی حطت لهقدم * فی موضع یده الرحمن قد وضعا

” وقیل : أحب علیه الصلاه والسلام ( یعنی علیا ) أن یکافئ الکعبه حیث ولد فی بطنها بوضع الصنم عن ظهرها فإنها کما ورد فی بعض الآثار کانت تشتکی إلى الله تعالى عباده الأصنام حولها و تقول : أی رب حتى متى تعبد هذه الأصنام حولی ؟ والله تعالى یعدها بتطهیرها من ذلک . “

( گفته شده : که او (سلام وصلوات بر او باد) – یعنی علی- دوست داشت که کعبه را مشرّف و از کعبه قدردانی کند با افتادن بت ها أز روی آن جائی که أو در داخلش به دنیا آمده است , همانطور که در بعضی آثار ذکر شده است که کعبه به خداوند (تبارک وتعالى) أز پرستیدن بت ها شکایت میکرد ومیگفت : خداوندا تا کی این بت ها نزدیک من پرستش میشوند ؟ خدا هم وعده میداد که کعبه را از بت ها مطهّر کند )

۴ ـ ابوعثمان، عمرو بن بحر، مشهور به «جاحظ» صاحب کتاب «البیان و التّبیین»،( متوفّای ۲۵۵ ه  ق ) در رساله ای که در باره فضایل بنی هاشم نوشته، از ولادت امیرالمومنین علی علیه السلام در آن مکان مقدّس سخن گفته است. متن این رساله را قندوزی در «ینابیع المودّه» درج کرده است(۴)

۵ ـ پیشتاز مورّخان، علی بن حسین مسعودی،( متوفّای ۳۳۳ ه  ق) در کتاب «مروج الذّهب» که در طول بیش از یکهزار سال، یکی از استوارترین منابع مورد اعتماد مورّخان است، با صراحت و قاطعیّت اعلام می دارد که: «ولادت آن حضرت در درون کعبه واقع گردید.»(۵) و در کتاب دیگرش «اثبات الوصیّه» تأکید می کند که: «هرگز پیش از ایشان و یا بعد از ایشان احدی در درون کعبه به دنیا نیامده است.»(۶)

۶ ـ مورّخ ابوزکریّا، یزیدبن محمدبن أیاس بن قاسم ازدی،( متوفّای۳۳۴ ه ق) در کتاب خود «تاریخ موصل» از ولادت آن حضرت در درون کعبه سخن گفته، می افزاید: «به جز امیر مؤمنان علی بن ابی طالب علیه السلام ، هیچ خلیفه دیگری در کعبه متولّد نشده است.»(۷)

۷ ـ محدّث خبیر، محمد بن علی بن اسماعیل شافعی، مشهور به «ابن قفّال» (متوفّای ۳۶۵ ه  ق ) می نویسد: «فاطمه بنت اسد به هنگام زایمان وارد کعبه شد و علی علیه السلام را در آنجا به دنیا آورد گفته می شود به جز علی علیه السلام احدی در آنجا متولّد نشده است.»(۸)

۸ ـ ابوالحسن، علی بن محمد واسطی شافعی، مشهور به «ابن مغازلی»،( متوفّای ۴۸۳  ه ق ) در کتاب ارزشمند «مناقب علی بن أبی طالب» به تفصیل، داستان ولادت امیر مؤمنان علیه السلام در درون کعبه را با سلسله اسناد خود، نقل کرده است.(۹)

۹ ـ کمال الدّین، ابوسالم، قاضی محمد بن طلحه شافعی،(متوفّای ۶۲۵ ه  ق ) در کتاب «مطالب السّؤول» می نویسد: «علی بن ابی طالب علیه السلام در درون کعبه معظّمه در بیت الحرام دیده به جهان گشود.»(۱۰)

۱۰ ـ شمس الدّین، ابوالمظفّر، یوسف بن قز اوغلی، مشهور به «سبط ابن جوزی» در کتاب «تذکره الخواص» می نویسد: «در روایت آمده است که فاطمه بنت اسد حامله بود، برگرد خانه طواف می کرد، ناگهان درد زایمان گرفت، درِ کعبه به رویش باز شد، فاطمه به اندرون کعبه در آمد و علی( علیه السلام ) را در آنجا به دنیا آورد.» (۱۱)

۱۱ ـ ابوعبداللّه ، محمد بن یوسف بن محمد قرشی، مشهور به «گنجی شافعی»،( متوفّای ۶۵۸ ه  ق) در کتاب گرانسنگ «کفایه الطّالب» می نویسد: «امیر مؤمنان علی بن ابی طالب علیه السلام ، در شب جمعه، ۱۳ رجب، سی سال گذشته از عام الفیل، در مکّه معظّمه، در درون کعبه، دیده به جهان گشود. و هرگز مولود دیگری جز او ـ پیش از او و یا بعد از او ـ در خانه کعبه زاده نشد. این میلاد فرخنده، فضیلت و کرامتی برای او و فضیلت و شکوهی برای خانه خداست.»(۱۲)

۱۲ ـ مورّخ هندوشاه بن عبداللّه نخجوانی، در کتاب ارزشمند «تجارب السّلف» که آن را در باره خلفا و وزرا در سال ۷۲۴ ه  ق  به رشته تحریر در آورده، می نویسد: «علی علیه السلام در درون کعبه دیده به جهان گشود… به هنگام تولّد مادرش او را «حیدر» نام نهاد و حیدر به معنای شیر است.»(۱۳)

۱۳ ـ مورّخ حمداللّه بن ابی بکر بن احمدبن نصر مستوفی، (متوفّای ۷۵۰ ه  ق ) در کتاب «تاریخ گزیده» می نویسد: «امیر المؤمنین علی علیه السلام ، عمّ زاده رسول اللّه صلی الله علیه و آله مادرش فاطمه بنت اسدبن هاشم، ولادتش در درون کعبه… سنه ۳۰ عام الفیل، موافق با ۹۱۱ اسکندری، ۸ سال گذشته از پادشاهی پرویز.»(۱۴)

۱۴ ـ جمال الدّین محمدبن یوسف بن حسن بن محمد زرندی حنفی مدنی، (متوفّای ۷۵۰ ه  ق) در کتاب «نظم دُرَرِ السمطین» از احمد حنبل روایت کرده: «ولادت امیر مؤمنان علیه السلام در درون کعبه اتّفاق افتاد.»(۱۵)

۱۵ ـ حافظ شمس الدّین، ابوعبداللّه محمدبن احمد ذهبی، (متوفّای ۸۴۸ ه  ق ) در «تلخیص مستدرک صحیحین» که در ذیل مستدرک حاکم به طبع رسیده، متن عبارت حاکم نیشابوری را نقل کرده، می نویسد: «اخبار به حدّ تواتر رسیده که علی بن ابی طالب در درون کعبه دیده به جهان گشود.»(۱۶)

۱۶ـ قاضی شهاب الدّین دولت آبادی، (متوفّای ۸۴۹ ه  ق ) داستان ولادت آن حضرت را نقل کرده و تصریح نموده که در داخل کعبه واقع شده است.(۱۷)

۱۷ ـ نور الدین علی بن محمد بن صبّاغ مالکی، (متوفّای ۸۵۵ ه  ق ) در کتاب «الفصول المهمّه» می نویسد: «علی علیه السلام به روز جمعه، ۱۳ رجب، سی سال گذشته از عام الفیل، ۲۳ سال پیش از هجرت، در مکّه معظّمه، در میان بیت اللّه الحرام چشم به جهان گشود… پیش از آن حضرت، هرگز احدی در بیت الحرام متولد نشد. این برتری، ویژه آن حضرت است. که خداوند برای ظاهر ساختن مرتبت و مقام و شکوه حضرتش به ایشان عطا فرموده است.»(۱۸)

۱۸ ـ مورّخ شهید، فخرالدین محمدبن ابی داود، سلیمان بناکتی،( متوفای ۸۹۱ ه  ق ) در کتاب«روضه اولی الألباب» مشهور به «تاریخ بناکتی» می نویسد: «روز آدینه، سیزدهم ماه رجب، سنه ثلاثین از سال فیل، در حرم کعبه به وجود آمد. پیش از او و بعد از او هیچ فرزندی در خانه کعبه به وجود نیامده است.»(۱۹)

۱۹ ـ عبد الرّحمن جامی،) متوفّای ۸۹۸ ه  ق( در کتاب «شواهد النّبوه» ولادت آن حضرت را در درون کعبه روایت کرده است.(۲۰)

۲۰ ـ مورّخ محمد میرخواند، ( متوفّای ۹۰۳ ه  ق ) در کتاب «روضه الصّفا» می نویسد: «ولادت آن حضرت به روایتی در ۱۳ رجب، سی سال گذشته از واقعه فیل، و به روایتی ۲۸ سال بعد از سال فیل، اتفاق افتاد؛ زیرا مادرش کعبه را طواف می کرد، پس مشیّت الهی او را به درون کعبه آورد. زمان زایمانش فرا رسید و در درون کعبه به دنیا آورد. چنین سعادتی از آغاز خلقت تا پایان جهان، برای احدی میسّر نشده است. درستی این روایت در میان تاریخ نویسان و سیره نویسان بدون تردید است. این قضیّه فراتر از آن است که شک و تردیدی در آن راه یابد.»

شد او دُرّ و بیت الحرامش صدف              کسی را میسّر نشد این شرف(۲۱)

۲۱ ـ سید نور الدّین، علی بن عبداللّه سمهودی شافعی، صاحب کتاب «وفاء الوفا بأخبار دار المصطفی»، (متوفّای ۹۱۱ ه ق) در کتاب «جواهر العقدین» ولادت آن حضرت را در درون کعبه، به نقل از ابن صبّاغ مالکی آورده است.(۲۲)

۲۲ ـ نسب شناس مشهور، تاج الدّین محمدبن حمزه بن زهره رفاعی، نقیب حلب( متوفّای ۹۲۱ ه  ق)  در کتاب «غایه الاختصار فی اخبار البیوتات العلویّه المحفوظه من الغبار» می نویسد: «ولادت آن حضرت در درون کعبه واقع شد.»(۲۳)

۲۳ ـ میرزا محمد بن رستم، معتمد خان حارثی بدخشی،( متوفّای ۹۲۲ ه  ق) در کتاب «نزل الأبرار» می نویسد: «علی ـ کرّم اللّه وجهه ـ روز جمعه ۱۳ رجب، سی سال گذشته از عام الفیل، در مکّه معظمه، در بیت اللّه الحرام متولد شد، و این فضیلتی است که خداوند آن حضرت را به این فضیلت اختصاص داده است.( ۲۴)

۲۴ ـ مورّخ غیاث الدّین، همام الدّین حسینی، مشهور به «خواند میر» (متوفّای ۹۴۲ه  ق) در کتاب «حبیب السّیر» می نویسد: «تولد آن مولودِ عاقبت محمود، در نفس کعبه روی نمود؛ زیرا که حسب اقتضای قضا، بلکه به مشیّت ایزد تعالی، نزدیک به وضع حمل، والده ماجده اش در طواف بیت اللّه بود. و این سعادت به روایتی از اول آفرینش تا غایت، هیچ آفریده را میسّر نگردید. و صیت و صحت آن نزد مورّخان فضیلت پرور، از شایبه شبهه و دغدغه مظنّه در گذشته است.»(۲۵)

۲۵- عباس محمود العقاد می گوید :

” ولد علی فی الکعبه , وکرم الله وجهه عن السجود لأصنامها , فکأنما کان میلاده ثمّه إیذانا بعهد جدید للکعبه وللعباده فیها , وکاد علی أن یولد مسلما , بل لقد ولد مسلما على التحقیق إذا نحن نظرنا میلاد العقیده والروح , لأنه فتح عینیه أمام الإسلام , ولم یعرف قط عباده الأصنام , فهو قد تربّى فی البیت الذی خرجت منه الدعوه الإسلامیه “(۲۶)

( علی در کعبه به دنیا آمد ، خدا به صورت أو کرامت وشرافت داد وهیچگاه برای بت ها سجود نکرد , ومعلوم میشود که میلاد أو إذن به عهد جدیدی برای کعبه وعبادت در آن بود . و چیزی نمانده بود که علی مسلمان به دنیا آید , بلکه أو مسلمان به دنیا آمد با تحقیق اگر نگاه به میلاد عقیده و روح کنیم , چون که أو چشمانش را نزدیک إسلام باز کرد , وهیچگاه عبادت بت ها را نکرد , و او در خانه ای به دنیا آمد که أز آنجا دعوت إسلامی خارج شد (خانه بیامبر أکرم صلى الله علیه وآله وسلم)  )

۲۶- حلبی در سیره خود چنین می گوید :

” … و به یرد قول بعضهم و کون علی ضمن المهر غلط لان علیا کان صغیرا لم یبلغ سبع سنین ای لانه ولد فی الکعبه و عمره صلی الله علیه و سلم ثلاثون سنه فاکثر … “(۲۷)

( … بر اساس این کلام ، قول برخی که معتقدند علی – علیه السلام – در ضمن مراسم عقد پیامبر بوده است غلط است زیرا او در آن موقع بچه بوده و سن او به ۷ سال نمی رسید زیرا وقتی علی – علیه السلام – در کعبه متولد شد ، سن پیامبر ۳۰ سال یا بیشتر بود … )

اینها نمونه هائی از منابع مورد اعتماد و استناد علمای اهل سنّت، از محدّثان، مورّخان، سیره نویسان، تراجم نویسان، نسب شناسان و دیگر پژوهشگران، بود که تا پایان قرن نهم، در آثار گرانقدر خود به ولادت امام علی علیه السلام در درون کعبه تصریح و تأکید نموده اند و ما در این مجال ذکمر نمودیم و اگر بخواهیم به دیگر آثار موجود در این رابطه، به ویژه در قرن اخیر اشاره کنیم، به درازا خواهد کشید.

پی نوشت:

۱-حاکم، مستدرک الصّحیحین، ج۳، ص۴۸۳

۲- ازاله الخفاء ج ۲ ص ۲۵۱

۳- سرح الخریده الغیبیه فی شرح القصیده العینیه ص ۱۵

۴-قندوزی، ینابیع المودّه، ج۱، ص۴۶۱

۵-مسعودی، مروج الذّهب، چاپ قاهره، ج۲، ص۲

۶-همان، اثبات الوصیّه، ص۱۱۱

۷-ازدی، تاریخ موصل، ص۵۸

۸-ابن قفال، فضائل امیر المؤمنین، به نقل احقاق الحق، ج۷، ص۴۹۸

۹-ابن مغازلی، مناقب علی بن ابی طالب، ص۷

۱۰-ابن طلحه، مطالب السّؤول، ص۱۱

۱۱-ابن جوزی، تذکره الخواص، ص۲۰

۱۲-گنجی شافعی، کفایه الطالب، ص۴۰۷

۱۳-نخجوانی، تجارب السلف، ص۳۷

۱۴-مستوفی، تاریخ گزیده، ص۱۹۲

۱۵-زرندی، نظم درر السّمطین، ص۸۰

۱۶-ذهبی، تلخیص مستدرک الصّحیحین، ج۳، ص۴۸۳

۱۷-دولت آبادی، هدایه السّعداء ـ مخطوط ـ ص۱۱۷

۱۸-ابن صبّاغ، الفصول المهمّه، ص۱۴

۱۹-بناکتی، تاریخ بناکتی، ص۹۸

۲۰-جامی، شواهد النبوه، ص۱۹۸

۲۱-میر خواند، روضه الصّفا، جلد دوم.

۲۲-سمهودی، جواهر العقدین، به نقل ولید الکعبه، ص۱۱

۲۳-رفاعی، غایه الاختصار، ص۹۷

۲۴-بدخشی، نزل الابرار، ص۶۴

۲۵- خواند میر، جبیب السّیر، ج۱، ص۵۲۰

۲۶-عبقریّه الإمام علی ج۷ ص۴۳ – چاپ بیروت

۲۷- السیره الحلبیه ج ۱ ص ۲۲۶ – ۲۲۷

منبع:    http://www.sonnat.net/article.asp?id=902