حرمت شرابخواری از نظر قرآن کریم:

یکی از محرمات قطعی در اسلام، نوشیدن شراب است، یعنی آنچه عقل انسان را می‌گیرد و مست می‌کند.
رسول خدا پس از زدودن شرک از دل‌های اعراب، نشر احکام را که از جمله آنها تحریم شرب خمر بود، آغاز کرد، ولی چون شرابخواری یکی از عادات دیرینه بت‌ پرستان بود و مشروب فروشی یکی از راه‌های درآمد عده‌ای از آنها بود، خداوند متعال چنین صلاح دید که حرمت شراب را بتدریج اعلام کند، لذا ابتدا در مکه آیه ۳۳ سوره اعراف را فرستاد:« قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّیَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالإِثْمَ وَالْبَغْیَ بِغَیْرِ الْحَقِّ » از آن پس به طور کلی هر چه “اثم” (گناه) بود، حرام اعلام شد.
پس از این آیه، در مدینه منوّره آیه ۴۳ سوره نساء نازل شد: « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَهَ وَأَنتُمْ سُکَارَى » (ای مؤمنین، در حال مستی نماز نخوانید.»
با این آیه، حرمت شراب برای نمازگزاران بیان شد. و سرانجام آیه ۲۱۹ سوره بقره نازل شد:«و یَسْأَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ قُلْ فِیهِمَا إِثْمٌ کَبِیرٌ» در این آیه، شرابخوری صریحاً گناه معرفی شد که با انضمام آیه اول (آیه ۳۳ سوره اعراف) حرمتش مشخص می‌شود.
در عین حال گویی بعضی از مسلمان‌ها هنوز به حرمت شرابخوری تن نداده بودند؛ لذا آیه صریح دیگری (سوره مائده، آیه ۹۰) نازل شد که فرمود:«إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»

حرمت شرابخواری از دیدگاه پیامبر و ائمّه علیهم السلام :

هیچ یک از فقها خوردن شراب را حلال نمی دانند و در روایات زیادی تصریح به حرمت آن شده است. شرابخواری جزو گناهانی است که اثرات بسیار شوم و عواقب وخیمی در پی دارد که به چند روایت از پیامبر اسلام اشاره می‌شود:
-رسول خدا در مورد شراب، ده نفر را لعنت فرمود:«زارع، نگهدار، آبگیر، خورنده، ساقی، آورنده، گیرنده، فروشنده، خریدار، سودبرنده.» یعنی هر کس به هر نحوی در شرابخوری نقش داشته باشد، مورد لعن پیامبر است.
-« هر کس شراب بنوشد نمازش تا چهل روز، قبول نیست.»
-«اگر فرد شرابخوار سخنی گفت، او را تصدیق نکنید. اگر از دخترتان خواستگاری کرد، او را رد کنید. اگر بیمار شد به عیادتش نروید، و اگر مُرد، در تشییع و تدفین او حاضر نشوید. به او اعتماد نکنید و امانتی به او نسپارید.»
-«شرابخور را تا سه بار، تازیانه بزنید و در دفعه چهارم بکشید.»
-«کسی که به اختیار خود بر سر سفره‌ای بنشیند که در آن شراب بنوشند، ملعون است، و ملعون است.»
-«تمام بدی‌ها در خانه‌ای جمع شده‌اند و شرابخواری کلید آن خانه است.»
-«شراب و ایمان در یک جا جمع نمی‌شود.»
-«شرابخوار را به سیصد و شصت نوع عذاب شکنجه می‌کنند.»

امام باقر علیه السلام فرمود:«خمر یعنی هر چه سکرآور و مست‌کننده باشد؛ و هر چه زیادش مست کننده باشد، خوردن مقدار اندکی از آن هم حرام است.»

امام صادق علیه السلام فرمود:«خداوند شرابخوری را حرام فرمود، چون فسادانگیز است. کسی که دائماً شراب می‌خورد، حالت ارتعاش و اضطراب دارد، از قلبش نور هدایت و ایمان می‌رود و مردانگیش منهدم می‌شود. مستی و بی‌عقلی، او را به ارتکاب اعمال حرام وادار می‌کند؛ خونریزی می‌کند، مرتکب زنا می‌شود و چه بسا در حال مستی به محارم خود تجاوز کند.»

گفتنی است هر چیز مست کننده ای حرام است، حتی اگر به آن شراب نگویند.
روایات زیادی نیز در این مورد وارد شده است، از جمله:

حضرت صاحب الزمان علیه السلام فرمود:«نوشیدن آبجو حرام است.»

رسول خدا فرمود:«هر مست کننده ای حرام است.» و نیز فرمود:«از انگور شراب می سازند و از کشمش و خرما و جو هم شراب می سازند. ای مردم! من شما را از تمام آنها نهی می کنم!»

منابع:
تفسیر المیزان، ج ۲، ص ۲۰۲ و ۲۰۳٫
تفسیر المیزان، ج ۶، ص ۱۲۳ و ۱۲۴٫
بحار الانوار، ج ۷۹،باب ۸۶ و باب ۸۸٫

برگفته از سایت:     http://daneshnameh.roshd.ir

تعدای دیگر از احادیث پیرامون حرمت شراب:

الإمامُ الصّادقُ علیه ‏السلام :إنّ أهلَ الرَّیِّ فی الدُّنیا مِن المُسْکِرِ یَموتونَ عِطاشا ، ویُحْشَرونَ عِطاشا ، ویَدخُلونَ النّار عِطاشا.
امام صادق علیه السلام :
آنان که در دنیا از مسکرات سیراب شوند ، تشنه کام مى‏میرند و تشنه ‏کام محشور مى‏شوند و تشنه کام به دوزخ مى‏روند .

الإمامُ الباقرُ علیه‏ السلام :إنَّ اللّه‏َ عز و جل جَعَلَ لِلشَّرِّ أقفالاً وجَعَلَ مَفاتِیحَ تِلکَ الأقفالِ الشَّرابَ ، والکَذِبُ شَرٌّ مِنَ الشَّرابِ.
امام باقر علیه ‏السلام :
خداوند عز و جل براى بدى قفلهایى نهاده و کـلـید همه این قفلها را شراب قرار داده است و دروغ بدتر از شراب است .

منصور دوانیقی دومین خلیفه عباسی ، از جنایتکاران بزرگ تاریخ است ، وی نسبت به امام صادق (ع) اهانتها و جسارتها کرد، از جمله آن حضرت را به اجبار، مدتی به حیره آورد (این شهر نزدیک کوفه بود). هارون بن جهم می گوید: در حیره بودیم ، یکی از صاحب منصبان لشکر منصور، جمعی را به خانه خود دعوت کرد، از جمله امام صادق (ع) را نیز به آن مجلس فرا خواند، وقتی که سفره را پهن کرده و غذا را آوردند، یکی از مهمانان آب خواست ، برای او بجای آب ، قدحی از شراب آوردند، امام صادق (ع) تا متوجه این موضوع شد، بی درنگ برخاست و فرمود: پیامبر خدا (ص) فرموده : ملعون است کسی که کنار سفره ای که در آن شراب هست بنشیند در آنجا ننشست و رفت.

رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :شارِبُ الخَمرِ لا تُصَدِّقوهُ إذا حَدّثَ ، ولاتُزَوِّجوه  إذا خَطَبَ ، ولا تَعودوهُ إذا مَرِضَ ، ولا تَحْضَروهُ إذا ماتَ ، ولا تأتَمِنوهُ على أمانَهٍ.
پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
شرابخوار ، اگر سخنى گفت تأیید نکنید ، اگر خواستگارى کرد به او زن ندهید ، اگر بیمار شد به عیادتش نروید ، اگر مُرد بر جنازه‏ اش حاضر نشوید و به او امانت مسپارید .

الإمامُ الرِّضا علیه‏السلام :حَرّمَ اللّه‏ُ الخَمرَ لِما فیها مِن الفَسادِ ، ومِن تَغْییرِها عُقولَ شارِبِیها ، وحَمْلِها إیّاهُم على إنْکارِ اللّه عز و جل ، والفِرْیَهِ علَیهِ وعلى رُسُلِهِ ، وسائرِ ما یکونُ مِنهُم مِن الفَسادِ والقَتلِ.

امام رضا علیه‏ السلام :

خداوند شراب را حرام فرمود ؛ زیرا شراب تباهى مى‏آورد ، عقل شرابخواران را دگرگون مى‏کند و آنان را به انکار خداوند عز و جل و دروغ وتهمت بستن به او و پیامبرش وا مى‏دارد و دیگر اعمالى چون تبهکارى و قتل که از شرابخواران سر مى‏زند .

قال رسول اللَّه صلّى اللَّه علیه و آله: ملعون من جلس على مائده یشرب علیها الخمر

رسول اکرم (ص) فرموده: مطرود از رحمت حق است کسى که در کنار سفره‏اى بنشیند که در آن شرب خمر مى‏شود.

قال رسول اللَّه (ص): کلّ مسکر حرام قال قلت اصلحک اللَّه کلّه حرام؟ فقال نعم الجرعه منه حرام

رسول اکرم (ص) نقل کرده است که فرمود: هر ماده سکرآور حرام است. راوى میگوید پرسیدم بهر مقدار باشد ممنوع است؟
فرمود بلى نوشیدن یک جرعه آن هم حرام است.


مواردی از زیانهای جسمی و روحی نوشیدن الکل

الکل دارای زیان های بسیار وسیعی است که در کتاب های علمی به صورت تخصصی مورد بحث قرار گرفته و ما در اینجا مختصری از آن را به صورت فهرست وار تقدیم می کنیم.

۱٫ زیان های الکل بر مغز و اعصاب


اثر اصلی عمده و کوتاه مدت الکل بر سیستم اعصاب مرکزی است. مصرف نوشابه های الکلی در ابتدا موجب نوعی آرامش و رها شدن کاذب و افراطی می گردد. ولی پس از مدتی اثرات واقعی آن از جمله : ناهماهنگی در حرکات عضلات، اختلال در تصمیم گیری آسیب اعمال حرکاتی و مهارتی کندی واکنش و فعالیتهای دماغی و فکری تشدید حالت تهاجمی و پرخاشگری درهم و برهم حرف زدن سوزش قلب پرحرفی دوتا دیدن اشیا و افراد و افزایش ادرار میباشد.

شایع ترین اختلال سیستم عصبی در الکلیسم مزمن آسیب قرنیه و اعصاب چشم است.


الکل ( شراب ) در اثر تاثیر در سلولهای مغز آنرا از کار می اندازد و چه بسا در اثر پاره شدن رگهای نازک خونی و یا لخته شدن خونها در مغز و جلوگیری نمودن از جریان عادی خون ، سکته ( ناقص یا کامل ) ایجاد می گردد و گاهی هم موجب تشنج و صرع و ورم مغز و فشار خون در سر گردیده و تولید فلج در اعضای بدن می نماید.


الکل ( شراب ) موجب تولید امراض مختلفی از قبیل بیماری رعشه ( لرزش دست و پا ) در دستها و پاها و توانائی نداشتن بر کنترل اعضاء و مور مور شدن بدن و ضعف حواس ظاهره و باطنه و دچار شدن به بیخوابی مفرط و دیدن خوابهای پریشان می گردد.


۲٫ تاثیر مشروبات الکلی به کلیه ها

کسانی که به طور مزمن الکل مصرف می کنند در معرض خطر بالای نارسایی کلیه و کبد هستند زیرا الکل حاوی سرب است و این عنصر برای کلیه ها مسمومیت زاست

یکی از اطبا معروف انگلیس می گوید : اشخاصی که مبتلا به امراض کلیه می شوند ۵/۸۷درصد آن به واسطه مشروبات الکلی است. مشروبات الکلی میزان ادرار را زیاد کرده و سبب تورم بعضی اعضا چون شکم و پاها و پلک های چشم می گردد.

طبق آمار موجوده ، صدی نود امراض کلیه در اثر این ماده شوم است زیرا مشروبات الکی در هنگام دفع ، مجاری ادرار را تحریک و تولید عوارض بسیار ناراحت کننده ای از قبیل بیماری سلسله البول و غیره می نماید


۳٫ گردن


در اثر استعمال الکل و مخصوصا آب جو گاهی پی گردن زیاد و محتاج به عمل جراحی میگردد


۴٫ تاثیر مشروبات الکلی بر کبد


از کارهای مهم کبد تجزیه و خنثی کردن سمومی است که به داخل آن راه پیدا میکند اما متاسفانه در برابر سم الکل اثری ندارد و این الکل است که قدرت تحریک خود را روی کبد نیز اعمال می کند


دکتر پاکنژاد در این مورد میگوید : کبد عضوی حساس , قلعه بزرگ دفاعی بدن بوده و امروزه دریافته اند که کبد از شاهکارهای آفرینش بدن است .زیرا سلولهای آن با نظم و ترتیب خاص ۳۲ عملی را که به عهده دارند به خوبی انجام میدهند . کبد صفرا میسازد برای هضم غذا , گلیکوژن سازی و تنظیم قند خون را به عهده دارد . لیازین میسازد برای جلوگیری از انعقاد خون , ماده انعقادی نیز برای جلوگیری از خونریزی های احتمالی میسازد , تبدیل آمونیاک مسموم کننده به اوره , دفع سموم و تحلیل آنها به مواد کم خطر تر . کبد در برابر الکل در ابتدا تغییرات جزئی و تجمع چربی نشان میدهد . سپس خرابی سلولهای کبد و به دنبال آن مرگ سلولها فرا میرسد . احتقان فعال کبد در نتیجه اعتیاد به الکل , پرخوری , اختلالات غذایی , کم حرکتی و انزوا است .

پزشکان میگویند : الکل جگر را ناتوان و متورم میسازد و در اثر ضعف و خرابی کبد و صلابت آن با احساس درد و ناراحتی در طرف شکم آغاز میگردد و چه بسا ممکن است مرض مخصوصی به نام زردی در تمامی اعضای شرابخوار حتی در چشم او آشکار گردد .


الکل ( شراب ) جگر را ناتوان و متورم میسازد و در اثر ضعف و خرابی کبد و صلابت آن با احساس درد و ناراحتی در طرف شکم آغاز میگردد و چه بسا ممکن است مرض مخصوصی به نام زردی در کلیه اعضای شرابخوار ، حتی در چشمش هویدا میشود.


۵٫ اثر شراب در قلب :

الکل ( شراب ) چون در خون اثر می بخشد کم کم آنرا فاسد کرده ، عمل تغذیه اعضاء مختل می گردد و مقدار زیادی پیه و چربی اطراف قلب را گرفته آنرا سنگین می نماید و حجمش را زیاد می گرداند در نتیجه ، حرکات قلب ضعیف میشود و لذا نبض معتادین به شراب غالبا آهسته یا غیر منظم است


۶٫ الکل در خون:


دکتر پاکنژاد در این مورد میگوید : شراب آب خون را جذب میکند و گلبولهای قرمز خون بالا میرود و بزرگ شدن قسمتی از هموگلوبین خود را از دست میدهد و شکل گلبولها تغییر میکند و مقدار اکسیژن آزاد شده در الکل اثر کرده , آن را به اسید استیک و رستات دو سود تجزیه مینماید که خاصیت قلیائی خون را کم کرده و اسید به وجود میاید .

وی میگوید : شرابخواری باعث پایین آمدن ذخیره قلیائی در خون به نام اسید ( aciclose ) و سبب بهم خوردن رابطه بین کلسترول و اوره در خون و بالاخره اغتشاشاتی که در سلولهای هپاتیت ( جگری ) و سایر سلولهای عضلانی ایجاد میشود .

گلبولهای سفید نیز افزایش یافته و منونوکلئوز تولید میشود که خاصیت ابسونین و میکروب کشی گلبولهای سفید کم میگردد و به علاوه در عروق کوچک اسکلروز و سختی بوجود میاید .

چون الکل قابل مصرف برای کارگاه بدن نیست به محض ورود به معده , وارد خون گردیده و گلبولهای سفید خون را از بین میبرد و در اثر فشارهای کم تولید سکته مینماید

متخصصان می گویند الکل به همان شکل خالص، بدون آنکه تغییر ماهیت دهد وارد خون می شود و دستگاه گردش خون در معرض آسیب آن قرار می گیرد. گلبول های سفید خون را که به منزله سربازان مدافع بدن در مقابل میک روب ها نابود می باشند را از بین می برند و هموگلوبین خون را که محتوای آهن می باشد نابود و بدن را دچار کم خونی عجیبی مینماید


۷ . آثار شراب در دستگاه گوارش


پزشکان میگویند الکل مخاط زبان و حس ذائقه را ضایع و بزاق دهان را کم میکند و ترشح آنرا از نظم می اندازد و نیز مخاط معده را تحریک و ترشی آنرا کم میکند و با انعقاد عامل هضم که پپسین نام دارد چه بسا موجبات استفراغ را که همراه با مایعی به نام بلغم که اغلب با لخته های خون همراه است فراهم میسازد و امراض مختلف معده و روده و گشادگی زیاد از حد معده , تورم و خراشیدگی روده ها و التهاب جهاز هاضمه , اسهال های سخت و یبوست شدید در اثر لطمه دیدن روده بزرگ شخص الکلی را تهدید میکند .

دکتر پاکنژاد میگوید : << وقفه گوارشی هر غذایی که با الکل خورده شود موجب تخمیرات غذایی و در نتیجه سبب ترشحات اضافی صفراوی و عکس العمل بعد آن ( کم شدن صفرا ) میگردد . کسی که مدتها الکل خورده معده اش سخت و سفت و مخاطش چین دار و پر خون و در انتهای بزرگ معده اش زخمهایی هست که سرانجام ایجاد کاستریت پارانشیماتوز مینماید .


۸ . مشروبات الکلی باعث اختلال در هضم غذا


الکل مواد غذایی را سفت و سخت می سازد چنانچه اگر گوشتی را در مقداری الکل بیاندازیم مانند چرم میشود و در این حالت معلوم است که چه به سر معده می آید به علاوه الکل شیره های معده را کم و نامرتب و فاسد می سازد و اجازه نمی دهد روی غذا تاثیر کند و غذای هضم نشده سربار معده میماند همچنین الکل اشتها را ازبین می برد

۹٫ اثر شراب در دستگاه تنفسی :

از مهمترین عوارض الکل ( شراب ) در دستگاه تنفس بیماری خانما نسوز سل و تنگی نفس است زیرا که الکل همراه خون وارد ریه ها شده ، مخاط ریه را تحریک کرده آنرا متورم میسازد و این تحریک ، کلسیم بدن را از بین برده و عمل ریه را مختل و منجر به مرض سل خواهد گردید.

۱۰ . اثرات الکل در غدد ترشح داخلی


متخصصان در این باره اظهار میدارند : شراب ترشح غدد فوق کلیوی را افزایش داده و در نتیجه آدرنالین خون زیاد میشود , ولی پس از چندی آدرنالین خون کاهش می یابد , در تیروئید ابتدا پر خونی و سپس علائم نسجی که دلالت بر نارسایی آن است بوجود میاید .

در هیپوتیزم هم ابتدا فعالیت زیاد اما بعدا عدم کفایت ظاهر میگردد . غدد تناسلی در مرد و زن نارسا شده و به تحلیل میرود .عاقر شدن و عقیم گردیدن در الکلیسم زیاد است


۱۱٫ اثر شراب در نسل :

مسمومیت از شراب نه تنها به خورنده آن می رسد بلکه کودکان هم تا چند نسل بعد سهمی بزرگ از این مسمومیت ها می برند , شراب اثر بدی در روی نطفه انعقاد یافته و آلت تناسلی مرد و زن می نماید , این موضوع را توسط کالبد شکافی به اثبات رسانده اند و آثار تخریب آنرا در آلت بیش از سایر اعضاء دیده اند , از روی همین لحاظ شرع مقدس اسلام ازدواج با معتادین به شراب و امثال آنها را نهی شدید فرموده و علت آنرا نیز بیان نموده اند


الکل در سلولهای نطفه اثر نامطلوبی می گذارد چنانچه یکی از اطباء آلمان ثابت نموده که تاثیر سوء الکل ( شراب ) تا سه نسل به طور حتم باقی است به شرطی که این سه نسل الکلی نباشند.


نسل الکلی ( شرابخوار ) همواره رو به نقص بوده و بالاخره به کلی منقطع می گردد دکتر نالین آمریکائی می گوید از یک مرد سالم ممکن است یازده طفل به وجود بیاید در حالی که از مرد معتاد به شراب از یک تا سه طفل ( سالم ) به وجود نمی آید تازه این فرزندان هم در معرض بیماریهای مختلفی از قبیل سکته ، صرع ، عصبانیت ، جنون ، عدم رشد قوای عاقله و کم خونی و غیره بوده دائما دچار تشنجات سایر امراض روحی و ناراحت کننده می شوند


۱۲٫ سهم کودکان معصوم از الکل

کودکی که از پدر و مادر شرابخوار به دنیا می آید رنجور است و کبدش متورم ، کلیه اش کوچک ، کمخونی در او مشهود و تعادل سلسله اعصابش محفوظ نیست و به طور کلی کودکی است معیوب ، همچنان که استعداد خاصی برای ابتلا به سل دارد ، مستعد بیماری سرطان نیز است.


دانشمندان این مسئله را حتی در حیوانات تجربه کرده اند و در یک سلسه آزمایش های دقیق دیده اند که بچه سگ های دچار الکل خیلی زودتر می میرند. استخوان های سرشان ضخیم تر و به مغز چسبندگی دارد ، درز این استخوانها زود به هم می پیوندند و کبدشان معیوب است. با تکرار این آزمایش روی میمون و گربه نیز به همان نتیجه رسیده اند.

۱۳ . مضرات مشروب بر نوزاد و جنین


امروزه آمار نشان می دهد مرگ کودکانی که والدین آنها مشروبات الکلی می نوشند بیشتر از سایر کودکان است که بر اثر سایر امراض از بین می روند و اطفالی که از پدران شراب خوار به وجود می آیند غالبا ضعیف علیل و غالبا به تشنج های شدید مبتلایند و قدرت دفاعی آنها در مبارزه با مشکلات زندگی ناچیز است و در برابر عفونت های مختلف بسیار حساسند، نقص بدنی انحراف ستون فقرات کر و لالی عوارض ناشی از غده تیروئید و همچنین ضایعات مغزی مانند عقب ماندگی رشد نکردن ماهیچه ها دیوانگی های حاد و غیره در آنان فراوان دیده می شود


۱۴٫ مشروبات الکلی عامل جنون است


، آمار دقیق تیمارستان ها نشان می دهد که اکثر دیوانگان کسانی هستند که سالهای دراز عمر خود را با میخوارگی و مستی بسر برده اند به موجب یک آمار در یک خانواده در آمریکا هفت نفرشان ابله و احمق بودند که پدر و مادرشان الکلی بوده اند

.

دکتر پارکر که یکی از دکترهای مشهور نیویورک به شمار می رود گفته است که نصف حوادث دیوانگی و سفاهت به واسطه مشروبات است.

طبق آماری که در سال ۱۹۰۲ میلادی در انگلستان گرفته شده بود افرادی که در اثر خوردن مشروبات الکلی مبتلا به جنون و دیوانگی گردیده اند به این ترتیب است :

نفر۲۲۴۹ مرد۹۷۶ نفر زن.

طبق تحقیقات در انگلستان دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که تقریبا ۹۵ درصد از دیوانگی افراد جامعه در انگلیس به علت اعتیاد به الکل است


۱۵٫ ضررهای مشروب بر سایر اعضا


مشروب نه تنها دستگاه گردش خون بلکه تمام اعضا بدن را به افت الکل دچار می کند و شراب خوار را به سو هاضمه ، تشنج معده، شکم درد، و استفراغ و آسیب معده و ضایعات نوسوج مغزی و ناراحتی های قلبی از جمله اریتمی و تاکیکاردی، گرفتار می کند. پزوهشگران می گویند مصرف زیاد الکل موجب فلج شدن فعالیتهای مغزی و دستگاه تنفس و در نتیجه مرگ می گردد


۱۶٫ الکل از ۴ طریق از بدن دفع میگردد


کـلیـه ۵ درصـد الـکل را از طریق ادرار از بـدن خارج می کند ششـهـا ۵ درصـد الـکـل را از طـریـق بـاز دم خـارج می کنند مقدار بسیاراندکی از طریق تعریق دفع میگردد قسمت اعظم الکل توسط آنـزیمـهای کـبد اکسید شـده و به اسـیـد استـیـک، دی اکسید کربن و آب تبدیل می گردد

بطور متوسط یک انسان معمولی قادر است ۱۵ میلی لیـتـر الـکل را در طـی یـک ساعت دفع کند


۱۷٫ میزان غلظت الکل خون و اثرات آن


با اندازه گیری میزان الکل موجود در خون فرد میتوان تعیین کـرد چه میزان فرد تحت تاثیر الکل می باشـد. در زیــر حالات ایجاد شده در فرد بر اساس میزان درصد الکل درون خون بیان گردیده است:

مرحله نشاط آور (%۰٫۱۲-۰٫۰۳): افزایش اعتماد بنفس و شجاعت فرد، فرد پر حرف تر و اجتماعی تر می شـود، دقـتـش کـاهش مـی یـابد، چـهره افـروخته، قضاوتش مختل می گردد، معمولا اولین جمله ای که به ذهنش میـرسـد را بـیان میکند، در حرکات ظریف مانند نوشتن دچار مشکل می شود.

مـرحله برانگیختگی (%۰٫۲۵-۰٫۰۹): خـواب آلـوده، در درک و بـخـاطـــر آوردن موضوعات گذشته دچار مشکل می گردد، واکـنش وی در بـرابـر مـحرکات کاهش می یابد، حرکات بدن ناهماهنگ می شـود، بـیـنایـی مخـتـل مـی شــود. حـس چشایی و شنوایی کاهش می یابد.

مرحله سرگشتگی (%۰٫۳۰-۰٫۱۸): فرد گیج و مـبهوت است، شـایـد نـدانـد کجاست و مشغول چه کاریست، سرگیجه دارد و تلوتلو می خـورد، بـیـش از حد احـساساتی، خشن و یـا مـهربان مـی گـردد، خـواب آلـوده اسـت و درد را دیـرتـر احسـاس میکند، حرکات ناهماهنگ است، قادر به گرفتن شیئ که به سـمتـش پرتاب میگردد نیست.

مرحله بهت (%۰٫۴-۰٫۲۵): قادر به حرکت نیست، به محـرکات واکنش نشان نمی دهد، قادر به نشستن و ایستادن نیست، استفراغ می کند، مـمکن است بیهوش گردد.

مرحله کما (%۰٫۵۰-۰٫۳۵): فرد بیهوش است، احساس شدید سرما،تنفس کم عمق و آهسته میگردد، ضربان قلب کاهش می یابد، امکان مرگ وجود دارد.

مرحله مرگ: میزان ۰٫۵۰ درصد و یا بیشتر الکل در خون سبب مرگ می گردد

.

۱۸٫ اثرات کوتاه مدت الکل بر بدن


ارتـباطهای بین سلولهای عصبی تداخل کرده و فــعـالـیـت گـذرگاه های مـحـرک عـصبـی را ســرکـوب و گـذرگاه هـای بازدارنده عصبی را افزایش می دهـد. در کـل یک سرکوبگر دستگاه عصبی می باشد. اتساع مردمک چشم، افزایش ضـربان قـلب، بـی خـوابـی، تـهـوع و اسـتفراق، سرگیجه،احـساس بـی قـراری، خستـگی و اضطراب، جـریـان خـون ســطحی افزایش یافته که موجب تعریق بدن میـشود امـا

جریان خون عضلانی را کاهش داده و موجب درد عضلانی میـگردد. اعتـماد بنفس و شجاعت فرد افزایش می یـابـد.

کنترل رفتاری کاهش یافـتـه و مـمـکن اسـت فرد دست به عملی زده و یا حرفی بزند که بعدا پشیمان گردد. فرد اجتماعی تر می شود. تـعادل بدن کاهش می یابد، قوه تشخیص فرد کاهش می یابد، واکنش های کند به محرکات. چـون سبب دفع آب بدن میگردد، ایجاد تشنگی و نیاز به دفع ادرار افزایش مییابد. مـیـدان دیـد فرد کاهش یافته و گویی دچار نزدیک بینی می گـردد و تنـها اشـیـاء و افراد نزدیک بخود را دیده و به آنها توجه میکند


۱۹٫ اثرات بلند مدت الکل


از دست دادن حافظه، تغییر شخصیت، اختلال در سیستم عصبی،مشکلات پوسـتـــی، اسهال، سوء تـغـذیـه، مشـکـلات مـالی و خـانـوادگـی، رفتـار خـشونت آمـیــز، اضـطـراب و افسردگی شدید، آسیب به مخاط بینی، آسیب دائمی به کبد و مغز، سرطان سیـنه، حنجره، لب و مری، سقط جنین، ناباروری، بی میلی جنسی، زخم معده، فشـار خــون بالا و سکته قلبی، کم خونی، تورم کبد، اختلال در سیستم ایمنی بدن،خود کشی.

نکته: در صورت مصمومیت فرد به الـکل، نه نـوشیـدن قـهـوه و یـا دوش آب سـرد و دیــگر اعمال کارساز نمی بـاشد. تـنها زمان نیاز است تا الکل بطور کامل از بدنشان دفع گردد. این زمان معمولا ۱۰ ساعت بطول می انجامد. در صورت مصمومیت شدید حتما بیمار را به بیمارستان منتقل کنید.

به خاطر بسپارید که الکل یک سم میباشد و نه یک نوشیدنی نشاط آور


۲۰٫ زیان های الکلی و مواد مست کننده منحصر به زیان های اخلاقی، اجتماعی و جسمی نیست، بلکه از نظر اقتصادی نیز ضررهایی را به دنبال دارد زیرا ممکن است یک نفر الکلی چون عقل و تصور کاملی ندارد بر سر میز قمار تمام سرمایه خود را ببازد و از بین ببرد. آمار زیر از این حقیقت تلخ، پرده برمی دارد: به موجب آماری که درباره زیان های مشروبات الکلی در فرانسه انتشار یافته: الکل ۱۳۷ میلیارد فرانک در سال بر بودجه فرانسه، غیر از خسارت شخصی، به شرح زیر تحمیل می کند:

۱٫ ۴۰ میلیارد فرانک خرج دادگستری و زندان ها

۲٫ ۴۰ میلیارد فرانک خرج تعاون عمومی و خیریه

۳٫ ۱۰ میلیارد فرانک مخارج بیمارستان ها برای الکلی ها

۴٫ ۷۰ میلیارد فرانک هزینه امنیت اجتماعی!

و به این ترتیب روشن می شود که تعداد بیماران روانی و بیمارستان ها، قتل ها، نزاع های خونین، سرقت ها، تجاوزها، تصادف ها و … با تعداد میخانه ها تناسب مستقیم دارد(نشریه مرکز مطالعات پیشرفتهای ایران(درباره الکل و قمار). بزرگترین مؤسسات آمارگیری آمریکا ثابت کرده است که قمار در ۳۰درصد جنایات دخالت مستقیم دارد.

منبع: http://www.porseman.org